Opracowanie narzędzia badawczego do analizy postaw związanych ze zrównoważoną konsumpcją żywności
Type
Project
Date Issued
2019
Discipline
economics and finance
Abstract (PL)
Celem głównym podjętego działania naukowego było opracowanie i przetestowanie narzędzia badawczego służącego do analizy postaw związanych z zrównoważoną konsumpcją żywności (ZKZ). Aby osiągnąć postawiony cel, przeprowadzono pogłębione studia literaturowe celem zbudowania bazy stwierdzeń i budowy przewodnika na potrzeby badań jakościowych.
Badania miały charakter jakościowy i ilościowy. Badania jakościowe (2 zogniskowane wywiady grupowe - FGI ) pozwoliły: 1/ ustalić listę czynników pozwalających zidentyfikować postawę zrównoważoną konsumentów, 2/ określić, jakiego rodzaju stwierdzenia mogą różnicować natężenie postawy zrównoważonej, 3/ skonstruować narzędzia (kwestionariusze) do badania ilościowego postaw konsumentów związanych z ZKZ. Na tym etapie badań opracowano pierwszy draft. Po przeprowadzeniu operacjonalizacji zagadnień badawczych i stwierdzeń w opracowywaniu narzędzia dokonano ich redukcji, które uzupełnione o pytania opisujące zbiorowość znalazły się w kwestionariuszu badania pilotażowego. Badania ilościowe (CATI , F2F - PAPI ) pozwoliły dokonać: 1/ weryfikacji stwierdzeń, które określają postawy konsumentów wobec zrównoważonej konsumpcji żywności, 2/ weryfikacji przygotowanych kwestionariuszy w badaniu pilotażowym, 3/ określenia przydatności metod gromadzenia informacji na temat zrównoważonej konsumpcji. Analiza merytoryczna i podjęty proces statystyczny przyczyniła się do wyeliminowania czynników/stwierdzeń, nie determinujących nasilenia zrównoważonej postawy.
Wyniki przeprowadzonych badań umożliwiły skonstruowanie i przetestowanie narzędzia badawczego służącego analizie postaw i preferencji konsumentów związanych z ZKZ. Do dalszych badań rekomendowana jest metoda badania z wykorzystaniem wywiadów telefonicznych (CATI). Należy podkreślić, że podjęty problem badawczy stanowi element nowości i do tej pory w prezentowanym przez autorkę zakresie nie był przedmiotem kompleksowych badań.
Zamierzony, w ramach proponowanego tematu badawczego, cel miał charakter metodyczny. Opracowane narzędzie umożliwi przetestowanie identyfikacji postaw konsumentów w powiązaniu z zasadami zrównoważonej konsumpcji żywności, umożliwiając kontynuowanie pogłębionych badań pozwalających na udoskonalenie metodyki analizy postaw konsumentów w zakresie zrównoważonej konsumpcji oraz stworzy podstawy do wnioskowania o możliwych kierunkach działań mających na celu rozwój modelu zrównoważonej konsumpcji żywności wśród społeczności takiego kraju jak Polska.
Badania miały charakter jakościowy i ilościowy. Badania jakościowe (2 zogniskowane wywiady grupowe - FGI ) pozwoliły: 1/ ustalić listę czynników pozwalających zidentyfikować postawę zrównoważoną konsumentów, 2/ określić, jakiego rodzaju stwierdzenia mogą różnicować natężenie postawy zrównoważonej, 3/ skonstruować narzędzia (kwestionariusze) do badania ilościowego postaw konsumentów związanych z ZKZ. Na tym etapie badań opracowano pierwszy draft. Po przeprowadzeniu operacjonalizacji zagadnień badawczych i stwierdzeń w opracowywaniu narzędzia dokonano ich redukcji, które uzupełnione o pytania opisujące zbiorowość znalazły się w kwestionariuszu badania pilotażowego. Badania ilościowe (CATI , F2F - PAPI ) pozwoliły dokonać: 1/ weryfikacji stwierdzeń, które określają postawy konsumentów wobec zrównoważonej konsumpcji żywności, 2/ weryfikacji przygotowanych kwestionariuszy w badaniu pilotażowym, 3/ określenia przydatności metod gromadzenia informacji na temat zrównoważonej konsumpcji. Analiza merytoryczna i podjęty proces statystyczny przyczyniła się do wyeliminowania czynników/stwierdzeń, nie determinujących nasilenia zrównoważonej postawy.
Wyniki przeprowadzonych badań umożliwiły skonstruowanie i przetestowanie narzędzia badawczego służącego analizie postaw i preferencji konsumentów związanych z ZKZ. Do dalszych badań rekomendowana jest metoda badania z wykorzystaniem wywiadów telefonicznych (CATI). Należy podkreślić, że podjęty problem badawczy stanowi element nowości i do tej pory w prezentowanym przez autorkę zakresie nie był przedmiotem kompleksowych badań.
Zamierzony, w ramach proponowanego tematu badawczego, cel miał charakter metodyczny. Opracowane narzędzie umożliwi przetestowanie identyfikacji postaw konsumentów w powiązaniu z zasadami zrównoważonej konsumpcji żywności, umożliwiając kontynuowanie pogłębionych badań pozwalających na udoskonalenie metodyki analizy postaw konsumentów w zakresie zrównoważonej konsumpcji oraz stworzy podstawy do wnioskowania o możliwych kierunkach działań mających na celu rozwój modelu zrównoważonej konsumpcji żywności wśród społeczności takiego kraju jak Polska.