• Details
Show metadata view
Full item page
Options

Międzynarodowa konferencja naukowa – „ Relacje na rynkach żywnościowych – dwie perspektywy”

Type
Project
Date Issued
2018
Author
Elżbieta Agnieszka Goryńska-Goldmann 
Discipline
economics and finance
Abstract (PL)
Dnia 23 listopada 2018 r. na terenie Uniwersytetu Przyrodniego w Poznaniu, odbyła się międzynarodowa konferencja naukowa „Relacje na rynkach żywnościowych – dwie perspektywy” („Relationships on food markets – two perspectives”). Wydarzenie objęto patronatem honorowym JM Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, prof. dr hab. Jana Pikula i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Patronem merytorycznym konferencji było Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu.

To piąta konferencja naukowa organizowana przy współudziale Katedry Ekonomii i Polityki Gospodarczej w Agrobiznesie, Wydziału Ekonomiczno-Społecznego UP w Poznaniu oraz Katedry Strategii Marketingowych, Wydziału Zarządzania UE w Poznaniu, w ramach projektu „Rynki żywnościowe”. Konferencja miała charakter międzynarodowy. Pozwoliło to na zwiększenie zakresu oddziaływania, wniosło nowe treści do dyskusji, dzięki prezentacji zagranicznych wyników badań. Stworzono możliwości do nawiązywania międzynarodowych kontaktów naukowych, które w przyszłości skutkować mogą wspólnymi artykułami i projektami badawczymi oraz promocją polskiej nauki na arenie międzynarodowej.

Konferencja była okazją do debaty w gronie naukowców i praktyków na temat relacji z konsumentami oraz relacji biznesowych na rynkach żywnościowych. W sesji plenarnej przedstawiono:

Value Chain. Key-findings for Success Story – prof. Felix Arion, PhD, AgroTransilvania Cluster, University of Agricultural Sciences and Veterinary Medicine Cluj-Napoca
Comparison of the attitudes of the Lifestyle of Health and Sustainability segments among youngsters and adults in Hungary – Virág Ágnes, Kiss – Károly, Pető – Zoltán Szakály, Faculty of Economics and Business Virág Agnes Kiss, PhD, University of Debrecen, Faculty of Economics and Business
Effective communication to various audiences PSOR educational campaigns -Joanna Gałązka, Aleksandra Mrowiec, Polish Plant Protection Association.

Obrady były kontynuowane w formie paneli dyskusyjnych.

Panel pierwszy poprowadziła prof. dr hab. Krystyna Rejman z SGGW w Warszawie. Uczestnikami panelu z sfery praktyki byli: dr inż. Izabela Cichocka z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, dr hab. prof. UWM. Szczepan Figiel z IERiGŻ - PIB, Maria Hirowska z Folwarku Wąsowo, dr hab. Krzysztof Koszela z Klastera Spożywczego Południowej Wielkopolski, Stowarzyszenie w Kaliszu i Colian Holding S.A i UPP, Jakub Majorek z Grupy Producentów Rolnych Pro-Agro-Max Sp. z o. o. oraz Wojciech Styburski z Agrointegracji.

Moderatorem drugiego panelu był dr hab. Grzegorz Leszczyński, prof. UEP. Uczestnikami panelu byli: dr Adam Koziolek z Polskiego Wydawnictwa Rolniczego, dr Łukasz Małys z UE w Poznaniu, Jarosław Matłoka z Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowego “BELiN”, Jakub Ogrodnik z TOVAGO, Anna Połczyńska z Wielkopolskiego Centrum Klasteringu/Instytut Logistyki i Magazynowania, dr hab. Joanna Wiśniewska Paluszak z UPP.

Jak podkreślili uczestnicy, problematyka relacji stanowi ważny obszar badań, którego znaczenie będzie wzrastało. Wiele zagadnień wymaga rozwinięcia, np. dynamika więzi relacyjnych, analiza czynników determinujących nawiązanie i zerwanie relacji, konkurencyjność sieci relacyjnych.

Rozwinięciem obrad były sesje równoległe (w języku angielskim i polskim), z prezentacjami „data blitz”. Sesję anglojęzyczną prowadziła dr hab. Magdalena Kozera-Kowalska z UPP, z kolei polską dr hab. Renata Nestorowicz z UE w Poznaniu. Zaprezentowano 36 referatów.

Konferencja zgromadziła 98 uczestników. Świat nauki reprezentowali pracownicy z zagranicznych i krajowych ośrodków, m.in.: University of Agricultural Sciences and Veterinary Medicine Cluj-Napoca (Rumunia), Slovak University of Agriculture in Nitra (Słowacja), Heilongjiang BaYi Agricultural University (Chiny), University College Cork (Irlandia), Aleksandras Stulginskis Universitety (Litwa), Klaipėda University (Litwa), Odessa National Economic University (Ukraina), University of Perugia (Włochy), University of Debrecen (Węgry), Meiji University, Tokyo School of Commerce (Japonia). Krajowe ośrodki naukowe: Akademia Morska w Gdyni, Uniwersytet Łódzki, UP w Poznaniu, UWM w Olsztynie, UP-H w Siedlcach, Państwową Wyższą Szkołę Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Politechnikę Koszalińską, UE we Wrocławiu, UE w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Politechnikę Rzeszowską, SGGW w Warszawie, Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Wyższą Szkołę Oficerską Wojsk Lądowych im. Gen. T. Kościuszki we Wrocławiu.

Należy też podkreślić liczny udział przedsiębiorstw związanych z branżą żywnościową, w tym np.: Colian Holding S.A, Folwark Wąsowo, Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe “BELiN” W. Lenartowicz, R. Erdmann, A. Nowak Sp. Jawna, Grupa Producentów Rolnych Pro-Agro-Max Sp. z o. o., Klaster Spożywczy Południowej Wielkopolski, Stowarzyszenie w Kaliszu, klaster AgroTransilvania, grupa producentów rolnych – Agrointegracja, Firma Frąckowiak Sery Smażone, Colian Holding S.A, Tovago s.c., Urząd Marszłkowski Wojew. Wielk. w Poznaniu, Urząd Marszałkowski Wojew. Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Interlingua, Polskie Wydawnictwo Rolnicze, Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin, Kleffmann Group, Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu, Instytut Logistyki i Magazynowania w Poznaniu (ILIM) Instytut Badawczy, Wielkopolskie Centrum Klasteringu.

Prof. dr hab. Zygmunt Waśkowski z UEPiu podsumował konferencję i obrady, podziękował wszystkim gościom, podkreślając, że spotkanie zbliża świat nauki i praktyki. Następnie zaprosił na kolejną konferencję z cyku „Rynki żywnościowe” (listopad 2020 r.), na terenie UE w Poznaniu.

Efekt konferencji: Gazdecki Michał, Goryńska-Goldmann Elżbieta (red.nauk): Relationships on food markets. Consumers’ perspectives. Publishing house Poznań University of Life Sciences, Poznań 2018, Poland.

https://foodmarkets.pl/wp-content/uploads/2021/09/ElectroniVer_Relationships_2019_pntm.pdf
Subject (pl)
  • marketing relacyjny

  • relacje

  • rynki B2C

  • rynki żywnościowe

  • trendy rynkowe

  • zachowania konsumentów