Relacje cenowe na rynku żywności ekologicznej w Polsce
Type
Project
Date Issued
2022
Discipline
economics and finance
Abstract (PL)
Celem projektu jest rozpoznanie poziomu cen żywności ekologicznej w stosunku cen żywności konwencjonalnej (tzw. premii cenowych), które dotychczas zostały nie zostały w Polsce zbadane. Ceny są notowane w różnych typach placówek handlowych oferujących żywność ekologiczną i konwencjonalną, zlokalizowanych na terenie aglomeracji poznańskiej (w 15 sklepach specjalistycznych z ekożywnością, 15 sklepach ogólnospożywczych oferujących żywność konwencjonalną i 15 placówkach należących do sieci handlowych posiadających w asortymencie oba typy żywności). Notowania cen będą trwały 9 miesięcy i obejmą 12 grup produktowych, takich jak: warzywa, owoce, pieczywo, przetwory owocowe, przetwory warzywne, przetwory zbożowe, nabiał, jaja, mięso i jego przetwory, tłuszcze roślinne, kawa i herbata, a także słodycze. Wyniki badania pozwolą na określenie przeciętnych cen badanych grup produktowych żywności i przeciętnego poziomu premii cenowych w poszczególnych grupach produktowych. Wnioski wynikające z przeprowadzonych badań ułatwią bardziej precyzyjne określenie możliwości oraz barier rozwoju rynku żywności ekologicznej, w szczególności w zakresie poprawy opłacalności produkcji i dystrybucji żywności ekologicznej oraz stymulowania wzrostu popytu na tę żywność. Będzie możliwe również porównanie poziomu cen ekożywności oraz relacji cenowych z notowaniami prowadzonymi w tym zakresie w sposób ciągły w innych krajach. Wyniki będą stanowić cenne źródło unikatowych informacji dla uczestników rynku, jak i instytucji państwowych.
Abstract (EN)
The project's objective is to identify the level of organic food prices in relation to conventional food prices (the so-called price premiums), which have not been examined in Poland so far. Prices are quoted in various types of retail outlets offering organic and conventional food located in the Poznań agglomeration (in 15 specialist stores with organic food, 15 general grocery stores offering conventional food, and 15 outlets belonging to commercial networks providing both types of food). Price quotations will last 9 months and cover 12 product groups, such as vegetables, fruit, bread, fruit products and vegetable products, cereal products, dairy products, eggs, meat and its products, vegetable fats, coffee, and tea, as well as sweets. The study's results will make it possible to determine the average prices of the researched food product groups and the average level of price premiums in individual product groups. Conclusions resulting from the conducted research will facilitate a more precise determination of opportunities and barriers to the development of the organic food market, in particular in terms of improving the profitability of production and distribution of organic food and stimulating the growth of demand for this food. It will also be possible to compare the level of organic food prices and price relations with the prices continuously conducted in this area in other countries. The results will be a valuable source of unique information for market participants and state institutions.