Exploring attitudes toward hunting among Polish teenagers: insights from a national survey
Type
Journal article
Language
English
Date issued
2025
Author
Faculty
Wydział Leśny i Technologii Drewna
PBN discipline
forestry
Journal
Sylwan
ISSN
0039-7660
Volume
169
Number
1
Pages from-to
45-56
Abstract (PL)
W całej Europie akceptacja zarządzania przyrodą, w tym zwierzyną łowną, dziką fauną i florą, maleje. Liczne badania podkreślają znaczenie osobistych doświadczeń w kształtowaniu indywidualnych postaw. Jednak w Polsce dzieciom i młodzieży nie wolno towarzyszyć rodzicom podczas polowań. Aby edukacja była skuteczna, konieczne jest zrozumienie specyficznych potrzeb i postaw młodej części społeczeństwa, co pozwoli na zaprojektowanie zajęć i aktywności odpowiadających tym potrzebom. W celu zbadania rzeczywistych postaw uczniów szkół ponadpodstawowych wobec łowiectwa przeprowadzono wśród nich ankietę. Wylosowano proporcjonalną próbę badawczą z 3 kategorii szkół: licea ogólnokształcące, technika i szkoły branżowe. Ankieta obejmowała także metryczkę i pytania o osobiste doświadczenia ankietowanych: czy byli w lesie ciągu ostatniego miesiąca; czy ich rodzice pochodzą z miasta, czy ze wsi; czy znają myśliwego i/lub leśnika (tab. 1). Do wylosowanych szkół wysłano na adres sekretariatu list z ankietą i prośbą, by 6 losowo wybranych uczniów z poszczególnych roczników wypełniło ankietę internetową (wiek 14−19 lat). Po 2 tygodniach powtórzono prośbę. Otrzymano 659 pełnych ankiet. Większość ankietowanych stanowili uczniowie techników (75,9%), nieznacznie przeważały kobiety (51,6%), a rozkład wieku ankietowanych był równomierny. Zadano następujące pytania badawcze: jakie są postawy wobec polowań wśród polskiej młodzieży; jakie czynniki wpływają na te postawy; jak te postawy mają się do postaw dorosłych. Wyniki badań pokazują, że polska młodzież na ogół pozytywnie oceniła polowania: średnia wartość nastawienia 46% ankietowanych była lekko pozytywna (ryc. 1). Znaczna część respondentów (41%) zgodziła się, że populacje dzikich zwierząt w Polsce kształtują się obecnie na stabilnym poziomie i nie wymagają interwencji człowieka. Jednak większy odsetek (55%) uważa, że liczba dzikich zwierząt spada w wyniku polowań. Większość respondentów (67%) sprzeciwiała się idei nieograniczonego polowania na polach i w lasach. Większość ankietowanych nastolatków (58%) uważała, że myśliwi nie dostarczają wystarczających informacji na temat swojej działalności. Prawie połowa ankietowanych (44%) opowiadała się za zabijaniem dzikich zwierząt przez myśliwych w celu zdobycia mięsa i jednocześnie większość (61%) była przeciwna polowaniu dla trofeów. Uczniowie w większości (48%) nie mają zdania na temat tego, czy media w Polsce przedstawiają polowania w sposób obiektywny. Połowa ankietowanych wyraziła chęć wzięcia udziału w polowaniu w charakterze obserwatora, aby lepiej zrozumieć łowiectwo (51%). Myśliwi cieszą się zaufaniem 39% respondentów. Pozostali ankietowani dzielą się po połowie na tych, którzy nie ufają myśliwym i niemających zdania na ten temat: odpowiednio 31 i 30%. Większość respondentów wskazała, że nie chce w przyszłości zostać myśliwymi (64%), tylko 19% respondentów chciałoby zostać myśliwym, a 46% z nich stanowiły kobiety. Najwyższy odsetek uczniów zainteresowanych byciem myśliwym pochodził ze szkół branżowych (31% ogółu uczniów tego typu szkół), w porównaniu z 18% z techników i 16% z liceów (tab. 1). Zmienne społeczno−demograficzne (płeć, rodzaj szkoły, częstotliwość wizyt w lesie oraz znajomość z myśliwym) miały jedynie niewielki, ale istotny statystycznie wpływ na postawy uczniów (tab. 2). Wyniki sugerują, że inne czynniki, potencjalnie obejmujące wpływy kulturowe, edukacyjne i rodzinne, mogą odgrywać bardziej znaczącą rolę w kształtowaniu postaw polskiej młodzieży wobec łowiectwa niż osobiste doświadczenia. Wyniki podkreślają potrzebę ukierunkowanych programów edukacyjnych, które uwzględniałyby jednostkowe perspektywy i doświadczenia nastolatków. Zrozumienie młodszego pokolenia i nawiązanie z nim kontaktu może pomóc w kształtowaniu bardziej świadomego i zrównoważonego podejścia do łowiectwa oraz zarządzania dziką fauną i florą.
Abstract (EN)
Acceptance of game and wildlife management has been decreasing across Europe. Numerous studies highlight the significance of personal experience in shaping individual attitudes. In Poland, however, children and teenagers are prohibited from accompanying their parents during hunting. To design and conduct effective educational and outreach initiatives, it is essential to understand the specific needs and attitudes of the younger population. In this study, we conducted a survey among the general population of Polish secondary school students (age 14−19 y.o.) to explore their attitudes toward hunting (ATH). Our research sought to answer several key questions: What are the prevailing attitudes toward hunting among Polish teenagers? What factors influence these attitudes? How do these attitudes compare to those of the adult population? Our findings reveal that Polish teenagers generally hold a slightly positive view of hunting. However, socio−demographic variables, such as gender, type of school attended, frequency of forest visits, and personal acquaintance with hunters, had only a minor but statistically significant influence on their attitudes. The results suggest that other factors, potentially including cultural, educational, and familial influences, may play a more significant role in shaping the attitudes of Polish youth toward hunting. These findings underscore the need for targeted educational programs, preferably in core curriculum, for schools that address the unique perspectives and experiences of teenagers. By understanding and engaging with the younger generation, it may be possible to foster more informed and balanced attitudes toward hunting and wildlife management.
License
CC-BY - Attribution
Open access date
February 28, 2025