Forest land purchasing by forest districts of the Regional Directorate of the State Forests in Toruń in the light of applicable legal regulations
Type
Journal article
Language
English
Date issued
2024
Author
Faculty
Wydział Leśny i Technologii Drewna
Journal
Sylwan
ISSN
0039-7660
Volume
168
Number
9
Pages from-to
642-655
Abstract (PL)
W pracy określono rolę ustanowionego w ustawie o lasach prawa pierwokupu w zarządzaniu nie− ruchomościami leśnymi przez nadleśnictwa w świetle aktualnie obowiązujących uwarunkowań prawnych Lasów Państwowych. W tym celu przeprowadzono analizę transakcji zakupów nieruchomości dokonanych w latach 2016−2022 przez jednostki organizacyjne Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu. Zestawiono informacje dotyczące transakcji nabywania nieru− chomości, których podstawą były zapisy ustawy o lasach (art. 37, art. 37a). Dane te poddano analizie w układzie przestrzennym i czasowym (według nadleśnictw RDLP w Toruniu, lata 2016−2022). Następnie na podstawie danych źródłowych przeprowadzono analizę nabytych w drodze pierwokupu 82 działek. Określono powierzchniowy udział działek nabytych w drodze pierwokupu w łącznej powierzchni działek zakupionych przez nadleśnictwa (Wup). Na podstawie wskaźnika wykonania prawa pierwokupu nieruchomości (Wwp) określono stopień wykorzystania uprawnień przez kierowników jednostek wynikających z art. 37a ustawy o lasach. W analizie geoprzestrzennej nabywanych nieruchomości uwzględniono 3 grupy parametrów: położenie zakupionych działek względem kompleksów leśnych nadleśnictwa (wyróżniono 5 kryteriów określających położenie działki), skutki przestrzenne zakupionych działek na stan posiadania nadleśnictwa (6 atrybutów) oraz ich przydatność dla gospodarki leśnej (7 klas powierzchniowych).
Na podstawie badań wykazano, że udział procentowy powierzchni nieruchomości przyjętych w zasób Skarbu Państwa w drodze pierwokupu (i prawa nabycia) w ogólnej powierzchni nieruchomości zakupionych w RDLP w Toruniu w latach 2016−2022 wynosił średnio 20,1% (tab. 1). Wyniki badań potwierdziły również duże zróżnicowanie wskaźnika wartości Wup między nad− leśnictwami (0,00%<Wup<Wwp<9,26%).
Analiza geoprzestrzenna wykazała, że położenie działki jest ważnym czynnikiem decydującym o skorzystaniu z prawa jej pierwokupu. W niemal 93% przypadków granice nabywanej działki bezpośrednio sąsiadowały z nadleśnictwem lub znajdowały się w odległości mniejszej niż 50 m od granic najbliższego kompleksu leśnego (ryc. 1). Ważnym czynnikiem w podjęciu decyzji o zakupie nieruchomości była jej wielkość, dająca możliwość prowadzenia gospodarki leśnej. W ponad 98% przypadków nabyte nieruchomości spełniały kryteria powierzchniowe tworzenia wydzieleń określone w Instrukcji Urządzania Lasu (IUL, 2012) (ryc. 2). Analizując skutki przestrzenne realizowanego prawa pierwokupu (i prawa nabycia), stwierdzono, że w ponad 1 /3 przypadków głównym czynnikiem jego wykonania była regulacja przebiegu granic własności, prowadząca do wyrównania granicy polno−leśnej (ryc. 3). Stwierdzono, że nadleśnictwa opierają zakupy gruntów o procedurę wynikającą z przepisów art. 37 ustawy o lasach określających nabywanie gruntów na zasadach ogólnych. Wykonywanie prawa pierwokupu (i prawa nabycia) występuje w mniejszym zakresie, przy czym w wyborze nieruchomości jednostki kierują się kryteriami tożsamymi do wskazanych w art. 37 ustawy o lasach
Na podstawie badań wykazano, że udział procentowy powierzchni nieruchomości przyjętych w zasób Skarbu Państwa w drodze pierwokupu (i prawa nabycia) w ogólnej powierzchni nieruchomości zakupionych w RDLP w Toruniu w latach 2016−2022 wynosił średnio 20,1% (tab. 1). Wyniki badań potwierdziły również duże zróżnicowanie wskaźnika wartości Wup między nad− leśnictwami (0,00%<Wup<Wwp<9,26%).
Analiza geoprzestrzenna wykazała, że położenie działki jest ważnym czynnikiem decydującym o skorzystaniu z prawa jej pierwokupu. W niemal 93% przypadków granice nabywanej działki bezpośrednio sąsiadowały z nadleśnictwem lub znajdowały się w odległości mniejszej niż 50 m od granic najbliższego kompleksu leśnego (ryc. 1). Ważnym czynnikiem w podjęciu decyzji o zakupie nieruchomości była jej wielkość, dająca możliwość prowadzenia gospodarki leśnej. W ponad 98% przypadków nabyte nieruchomości spełniały kryteria powierzchniowe tworzenia wydzieleń określone w Instrukcji Urządzania Lasu (IUL, 2012) (ryc. 2). Analizując skutki przestrzenne realizowanego prawa pierwokupu (i prawa nabycia), stwierdzono, że w ponad 1 /3 przypadków głównym czynnikiem jego wykonania była regulacja przebiegu granic własności, prowadząca do wyrównania granicy polno−leśnej (ryc. 3). Stwierdzono, że nadleśnictwa opierają zakupy gruntów o procedurę wynikającą z przepisów art. 37 ustawy o lasach określających nabywanie gruntów na zasadach ogólnych. Wykonywanie prawa pierwokupu (i prawa nabycia) występuje w mniejszym zakresie, przy czym w wyborze nieruchomości jednostki kierują się kryteriami tożsamymi do wskazanych w art. 37 ustawy o lasach
Abstract (EN)
This study defines the role of the pre−emption right established in the Forest Act affects the management of land in organisational units of the State Forests National Forest Holding (the State Forests). For this reason, land purchase transactions, based on the provisions of the Forest Act by forest districts of the Regional Directorate of the State Forests (RDSF) in Toruń between 2016 and 2022 were analysed. The share of the area of pre−empted plots to the total area of plots purchased by the forest districts (Wup) was calculated. The land pre−emption indicator (Wwp) was used to determine the degree to which forest district managers exercised their rights resulting from the Forest Act. Three groups of parameters were considered in the geospatial analysis of the purchased land (the location, the spatial effects of the purchased plots on assets in the forest district and assessment of the plot suitability for forest). The research showed that the average percentage of the area of plots pre−empted by the State (the right of acquisition) in relation to the total area of land purchased by the RDSF in Toruń amounted to 20.1%. The research also showed large differences in the value of the Wup index between the forest districts (0.00%<Wup<83.47%). The indicator of the share of pre−emptions in relation to the number of notifications received was less spatially diversified (0.00%<Wwp<9.26%). The geospatial analysis showed that the location and size of the plots were important factors determining the decision to exercise the pre−emption right. In almost 93% of the cases, the boundaries of purchased plots were adjacent to the forest district or were located less than 50 m away from the boundaries of the nearest forest complex. Over 98% of the purchased plots met the area criteria for creating sub−compartments specified in the Forest Management Planning Instruction. More than a third of the cases the plots were mainly purchased to regulate the boundaries of properties so as to align borders between fields and forests. The forest districts based their purchases of land on the procedure resulting from the provisions of the Forest Act, which specifies general principles of land acquisition. The right of pre−emption (and the right of acquisition) were exercised to a lesser extent, but when choosing the land, the forest districts were guided by identical criteria to those indicated in the Forest Act.
License
CC-BY - Attribution
Open access date
October 17, 2024