Repository logoRepository logoRepository logoRepository logo
Repository logoRepository logoRepository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Employees
  • AAAHigh contrastHigh contrast
    EN PL
    • Log In
      Have you forgotten your password?
AAAHigh contrastHigh contrast
EN PL
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Bibliografia UPP
  3. Bibliografia UPP
  4. Optimising the decision-making process in the management of forest building infrastructure
 
Full item page
Options

Optimising the decision-making process in the management of forest building infrastructure

Type
Journal article
Language
English
Date issued
2023
Author
Furman, Łukasz
Gornowicz, Roman 
Kożuch, Anna
Adamowicz, Krzysztof 
Faculty
Wydział Leśny i Technologii Drewna
Journal
Sylwan
ISSN
0039-7660
DOI
10.26202/sylwan.2023074
Web address
https://sylwan-journal.pl/apex/f?p=110:10:::::P10_ARTYKUL,P10_NAZWA_PLIKU,P10_ZESZYT_NEW:2023074,18061332407917752%2F2023_09_606au.pdf,2023_9
Volume
167
Number
9
Pages from-to
606-616
Abstract (PL)
Zarządzanie nieruchomościami związane jest z koniecznością podejmowania długoterminowych decyzji inwestycyjnych i różni się od innych kategorii majątku w portfelu aktywów. W celu podnoszenia efektywności ekonomicznej gospodarki leśnej konieczne jest wypracowanie narzędzi w systemie wsparcia procesów decyzyjnych. Zarządzanie aktywami jest istotne ze względu na koszty. Jednym z ponoszonych przez Lasy Państwowe (LP) kosztów są koszty utrzymania nieruchomości, m.in. leśniczówek. W opracowaniu przedstawiono autorskie propozycje wykorzystania danych rachunkowych w procesie decyzyjnym zmierzającym do kwalifikacji leśniczówek (FL) do remontów lub sprzedaży. Podjęto próbę opracowania teoretycznych podstaw wnioskowania zmierzającego do wspierania procesu zarządzania nieruchomościami.
W celu identyfikacji metody ukazania możliwości optymalizacji kosztów utrzymania FL wykonano analizy opierające się o studium przypadku. Do analiz wybrano losowo nadleśnictwo (11 leśnictw) zlokalizowane w województwie wielkopolskim. Źródłem danych były sprawozdania finansowe. Wykorzystano informacje dotyczące kosztów utrzymania leśniczówek (FLC), nakładów inwestycyjnych zwiększających wartość środków trwałych (VFA) oraz kosztorysy inwestorskie budowy podwójnej kancelarii systemem modułowym (CE). Dane pochodziły z lat 2020−2022. Nakłady inwestycyjne zwiększające wartość środków trwałych zostały zrealizowane w 5 FL (V, VII, VIII, X i XI) na łączną kwotę 577,113 tys. zł. Wartość FLC kształtowała się w przedziale od 25 do 64 tys. zł, wyjątek stanowiło FL V, gdzie FLC to kwota ponad 297 tys. zł (tab. 1). Stwierdzono, że analizowane FL wykazywały zróżnicowaną wartość księgową netto (NV), z powodu dokonywanych inwestycji zwiększających tę wartość. Łączne NV sąsiednich FL, tj. FL I i II, wynosiło 156 tys. zł, a w przypadku FL V i VI łączna wartość NV była równa 439 tys. zł. W obu przypadkach NV jest niższe od CE, czyli koszty związane z ewentualną sprzedażą tych FL byłyby niższe od nakładów na budowę nowej podwójnej kancelarii leśniczego. Kolejnym argumentem wspierającym proces decyzyjny w zarządzaniu nieruchomościami jest relacja sumarycznej wielkości C+V z CE (tab. 1). W przypadku gdy wartość prognozowanych C+V będzie zbliżona do CE, to FL powinny zostać wstępnie wytypowane do sprzedaży. Finalnie decyzję o ich kwalifikacji do sprzedaży należy oprzeć o analizę wartości niezamortyzowanej FL. W analizowanym przypadku stwierdzono, że C+V dla leśnictw V i VI (455 tys. zł) oraz VIII i IX (440 tys. zł) są zbliżone do CE (465 tys. zł). Na tej podstawie zakwalifikowano te FL do dalszego etapu procedowania. Stwierdzono, że dla FL V i VI łącznie koszt wynosił 439 tys. zł, a dla FL VIII i IX 814 tys. zł. W przypadku FL VIII i IX sumaryczna wielkość jest już wyższa niż nakłady na budowę nowej kancelarii. W przypadku pierwszej pary CE były wyższe (465 tys. zł) niż koszty sprzedaży (439 tys. zł), dlatego te FL powinny zostać sprzedane. W drugim przypadku CE były niższe niż koszty sprzedaży, dlatego FL VIII i IX nie powinny zostać sprzedane. Na podstawie analiz wykazano, że warto rozważyć budowę podwójnej kancelarii w przypadku leśnictw II i IV lub przesunąć plany inwestycyjne do momentu uzyskania wartości niezamortyzowanej poniżej wartości podwójnej kancelarii wraz z infrastrukturą. Decyzje w zakresie zbywania nieruchomości leśnych powinny być rozpatrywane wieloaspektowo. Zbywanie nieruchomości w szczególności na terenach leśnych powinno być ograniczone ze względu na ryzyko konfliktów pomiędzy nowymi właścicielami a administracją leśną.
Każdy obiekt (budynek) powinien być indywidualnie oceniany pod kątem jego przydatności i potencjału wzrostu wartości rynkowej. Racjonalne zarządzanie nieruchomościami leśnymi powinno obejmować także ocenę potencjału wynajmu obiektów, celem generowania zysku z działalności dodatkowej lub socjalno−bytowej w LP.
Wykazano, że NV powinna stanowić podstawę podejmowanych decyzji w zakresie modernizacji lub sprzedaży środka trwałego. Zaproponowano następującą formułę wspierającą proces decyzyjny: jeżeli NV<CE, to budynek należy przeznaczyć do sprzedaży. W procesie decyzyjnym istotną rolę odgrywa również wartość C+V. Procedowanie w tym zakresie powinno odbywać się w dwóch etapach. W pierwszym należy dokonać analizy porównawczej C+V powiększonych o koszt sprzedaży z CE pomniejszone o przychody ze sprzedaży. Jeżeli spełniony jest warunek, że: C+V+ koszt sprzedaży FL<CE – przychody ze sprzedaży, należy nieruchomość wstępnie zakwalifikować do sprzedaży. Finalną decyzję należy podjąć na podstawie analizy CE oraz kosztu sprzedaży. W drugim etapie kwalifikację FL do sprzedaży należy dokonać na podstawie formuły: CE> koszt sprzedaży.
Abstract (EN)
The traditional organisational structure of Polish forest administration is based on the division of forest districts into forest units. The individual forest districts are administered by foresters who perform their office duties in so−called forester’s offices. These offices are most often based in residential buildings known as forester’s lodges (FL). One of the costs affecting the financial results of forest districts are expenditures on staff housing in which the offices are located. This paper proposes an original solution to support the decision−making process in property management. Based on a case study, it presents the process of qualifying foresters’ lodges that can be replaced by double offices as an alternative to the current forestry solutions. It has been concluded that the net book value (NV) should be the basis for decisions on the modernisation (improvement) or sale of a fixed asset (forester’s lodge building). It has been demonstrated by example that a comparative analysis of the aggregate NV of paired FLs with the value of the expenditures associated with the construction of modular offices is a useful tool to support the decision−making process regarding property management. Such analysis can effectively identify FLs that should be reviewed for potential disposal.
Keywords (EN)
  • estate management

  • fixed assets in forestry

  • forester's lodge

  • housing policy

License
cc-bycc-by CC-BY - Attribution
Open access date
December 20, 2023
Fundusze Europejskie
  • About repository
  • Contact
  • Privacy policy
  • Cookies

Copyright 2025 Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

DSpace Software provided by PCG Academia