STRESSmission as a new stress reduction and mood boosting tool: a proof of concept study
Type
Journal article
Language
English
Date issued
2025
Author
Faculty
Wydział Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach
PBN discipline
biological sciences
Journal
Neuropsychiatria i Neuropsychologia
ISSN
1896-6764
Volume
20
Number
1-2
Pages from-to
48-58
Abstract (PL)
Wstęp i cel pracy: W erze post-COVID-19 istnieje po trzeba rozwijania odporności psychicznej, aby skutecz nie radzić sobie ze stresorami. Dlatego opracowano psy choedukacyjną grę karcianą o nazwie STRESmisja. Gra składa się z 54 kart odnoszących się do pracy z ciałem (Soma), psychiką (Psyche) oraz kontaktów społecznych (Polis). Celem badania było porównanie subiektywnego poziomu stresu oraz nastroju przed i po grze w grupie studentów i seniorów. Dodatkowo badano atrakcyjność tego narzędzia i jego elementów oraz chęć zakupu gry. Materiał i metody: Badania przeprowadzono na 206 uczestnikach w dwóch grupach wiekowych: studentach Uniwersytetu SWPS (n = 102) oraz słuchaczach Uni wersytetu Trzeciego Wieku (n = 104). W badaniu 1. oceniano wpływ gry na odczuwany subiektywny poziom stresu (za pomocą narzędzia – elementu gry nazwanego STRESometrem) i subiektywny poziom nastroju (za po mocą narzędzia – elementu gry nazwanego Barometrem Nastroju) przed i po jednorazowej rozgrywce. W bada niu 2. przeprowadzonym na 114 osobach dokonano oceny gry na podstawie autorskiego kwestionariusza (ankiety z pytaniami zamkniętymi i otwartymi). Wyniki: Stwierdzono zmniejszenie subiektywnego po ziomu stresu i wzrost deklarowanego poziomu nastroju w obu grupach wiekowych po zagraniu w STRESmi sję. Wpływ na poziom stresu był wyraźniejszy u stu dentów, a wyniki nie różniły się między grupami pod względem nastroju. Większość uczestników oceniła grę jako atrakcyjną i wartą zakupu, ale w przypadku stu dentów wyniki były bardziej znaczące. Wnioski: Przeprowadzone badania pilotażowe wska zują na to, że gra karciana STRESmisja może być na rzędziem obniżającym subiektywne odczucie stresu i wzrost deklarowanego nastroju zarówno w grupie studentów, jak i seniorów
Abstract (EN)
Introduction and aim: In the post-COVID-19 era, mental resilience is crucial to cope with stress effective ly. Thus, a psycho-educational game called STRESS mission was created. It consists of 54 cards divided into sections relating to the body (Soma), the psyche (Psyche), and social interactions (Polis). The aim of the study was to compare the subjective stress and mood levels before and after the game in group of students and seniors. Additionally, a survey was conducted on its attractive ness and the desire to purchase the game. Material and methods: The study was conducted among 206 participants in two age groups: students (n = 102) and seniors (n = 104). In Study 1, the im pact of the game on stress levels was measured using a tool (a game element) called the STRESSometer, while mood swings were measured by the Mood Ba rometer. Study 2 evaluated the game using a custom ized questionnaire with open-ended questions, among 114 participants to assess its attractiveness and the de sire to purchase the game. Results: We found a decrease in subjective stress levels and an increase in reported mood levels in both groups after playing STRESSmission, with the effect on stress levels more pronounced in students, and no difference between groups in mood. Most participants rated the game as attractive and worth buying, with more signif icant results for students. Conclusions: We provided preliminary evidence that the STRESSmission game can be a tool for lowering subjective feelings of stress and improving mood in students and seniors
License
CC-BY - Attribution
Open access date
August 27, 2025