Evaluation of the effect of postural muscle strengthening exercises on static and dynamic balance in preschool children
Type
Journal article
Language
English
Date issued
2025
Author
Faculty
Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Biotechnologii
PBN discipline
biotechnology
Journal
Fizjoterapia Polska
ISSN
1642-0136
Volume
25
Number
2
Pages from-to
92-96
Abstract (PL)
Wprowadzenie. Wiek przedszkolny to kluczowy okres pod względem rozwoju fizycznego i motorycznego. Równowaga jest niezbędna do poprawy wszystkich umiejętności ruchowych i opanowania bardziej złożonych form ruchu.
Cel. Hipoteza badawcza zakłada, że wzmacnianie mięśni posturalnych podczas dwutygodniowego cyklu ćwiczeń , trzy razy w tygodniu, wpływa na poprawę równowagi statycznej i dynamicznej u dzieci w wieku przedszkolnym.
Materiał i metody. Badaniem objęto n = 33 dzieci w wieku pięciu lat. Oceniano równowagę statyczną i dynamiczną. Pięciolatki z grupy badawczej wykonywały ćwiczenia przez pięć tygodni, po czym ponownie przeprowadzono te same testy.
Wyniki. Zaobserwowano istotną statystycznie poprawę w testach oceniających równowagę statyczną. W teście stania na lewej koń czynie dolnej z zamkniętymi oczami czas wykonania testu różnił się (p = 0,0412) między grupą badawczą po cyklu ćwiczeń a grupą kontrolną. Różnice odnotowano także między grupami w teście stania w pozycji tandemowej z prawą i lewą koń czyną dolną ustawioną z przodu: dla koń czyny prawej p = 0,0038, dla lewej p = 0,0104.
Wnioski. Wykonywanie ćwiczeń posturalnych przez dwa tygodnie poprawiło czas wykonania testów funkcjonalnych: testu stania w pozycji tandemowej oraz stania na lewej koń czynie dolnej z zamkniętymi oczami.
Cel. Hipoteza badawcza zakłada, że wzmacnianie mięśni posturalnych podczas dwutygodniowego cyklu ćwiczeń , trzy razy w tygodniu, wpływa na poprawę równowagi statycznej i dynamicznej u dzieci w wieku przedszkolnym.
Materiał i metody. Badaniem objęto n = 33 dzieci w wieku pięciu lat. Oceniano równowagę statyczną i dynamiczną. Pięciolatki z grupy badawczej wykonywały ćwiczenia przez pięć tygodni, po czym ponownie przeprowadzono te same testy.
Wyniki. Zaobserwowano istotną statystycznie poprawę w testach oceniających równowagę statyczną. W teście stania na lewej koń czynie dolnej z zamkniętymi oczami czas wykonania testu różnił się (p = 0,0412) między grupą badawczą po cyklu ćwiczeń a grupą kontrolną. Różnice odnotowano także między grupami w teście stania w pozycji tandemowej z prawą i lewą koń czyną dolną ustawioną z przodu: dla koń czyny prawej p = 0,0038, dla lewej p = 0,0104.
Wnioski. Wykonywanie ćwiczeń posturalnych przez dwa tygodnie poprawiło czas wykonania testów funkcjonalnych: testu stania w pozycji tandemowej oraz stania na lewej koń czynie dolnej z zamkniętymi oczami.
Abstract (EN)
Introduction. Preschool age is a key period in terms of physical and motor development. Balance is essential for improving all motor skills and learning more complex forms of movement.
Objective. The research hypothesis predicts that strengthening postural muscles during a two‑week exercise cycle, three times a week, has an impact on improving static and dynamic balance in preschool children.
Materials and Methods. The study included n = 33 children aged five years. Static and dynamic balance were assessed. Five‑year‑olds in the study group performed exercises for five weeks, after which they were re‑evaluated using the same tests.
Results. A statistically significant improvement was noted in tests assessing static balance. For the Left Lower Limb Standing Test with eyes closed, the time to complete the test differed (p = 0.0412) between the study group after the exercise cycle and the control group. Differences were also noted between the groups in the Tandem Stance Test with the right and left lower limb in front: for the right lower limb p = 0.0038, and for the left p = 0.0104.
Conclusions. Performing postural exercises for two weeks improved the time of functional tests: the tandem stance test and standing on the left lower limb with eyes closed.
Objective. The research hypothesis predicts that strengthening postural muscles during a two‑week exercise cycle, three times a week, has an impact on improving static and dynamic balance in preschool children.
Materials and Methods. The study included n = 33 children aged five years. Static and dynamic balance were assessed. Five‑year‑olds in the study group performed exercises for five weeks, after which they were re‑evaluated using the same tests.
Results. A statistically significant improvement was noted in tests assessing static balance. For the Left Lower Limb Standing Test with eyes closed, the time to complete the test differed (p = 0.0412) between the study group after the exercise cycle and the control group. Differences were also noted between the groups in the Tandem Stance Test with the right and left lower limb in front: for the right lower limb p = 0.0038, and for the left p = 0.0104.
Conclusions. Performing postural exercises for two weeks improved the time of functional tests: the tandem stance test and standing on the left lower limb with eyes closed.
Keywords (PL)
Keywords (EN)
License
CC-BY - Attribution
Open access date
June 2025