Poziom optymalizacji przestrzeni wypełnienia pojazdów transportowych w logistyce jako pochodna wymiarów sortymentów drzewnych
Type
Journal article
Language
Polish
Date issued
2024
Author
Faculty
Wydział Leśny i Technologii Drewna
PBN discipline
forestry
Journal
Acta Scientiarum Polonorum Silvarum Colendarum Ratio et Industria Lignaria
ISSN
1644-0722
Volume
23
Number
3
Pages from-to
141-154
Abstract (PL)
W pracy podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o potencjalną zdolność do optymalizacji przestrzeni wypełnienia pojazdów transportowych, którą weryfikowano w odniesieniu do faktycznych wymiarów przewożonych sortymentów drzewnych. Problem ten analizowano na tle najważniejszych uwarunkowań w procesie logistycznym dla transportu drewna, odnosząc się przy tym do opinii przedsiębiorców realizujących usługi transportowe dla leśnictwa w wybranych regionach Polski. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, stosując technikę indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI). Odpowiedzi respondentów poddano weryfikacji statystycznej. Uzyskane wyniki badań zestawiono i przedyskutowano, formułując finalnie najważniejsze wnioski i rekomendacje. Wykazano, że poziom wypełnienia przestrzeni ładunkowej pojazdów transportowych stanowi pochodną wymiarów przewożonych sortymentów drzewnych. Ujednolicenie długości pozyskiwanego drewna może poprawić efektywność wypełnienia przestrzeni ładunkowej i zredukować koszty transportu leśnego.
Abstract (EN)
The paper discusses potential optimization of space filling in transport vehicles, which was verified in relation to actual dimensions of transported roundwood assortments. This problem was analysed based on the most important determinants of wood transport in the logistics process, while referring to opinions of entrepreneurs providing transport services for forestry in selected regions of Poland. The study was carried out applying a diagnostic survey, using the technique of individual in-depth interview (IDI). The respondents’ answers were subjected to statistical verification. The results were compared and discussed, providing the most
important conclusions and recommendations. It was found that the filling rate of transport vehicles’ cargo space is a derivative of dimensions of transported timber assortments. Standardizing the length of harvested roundwood may positively affect the effective filling of cargo space and thus optimize forest transport costs.
important conclusions and recommendations. It was found that the filling rate of transport vehicles’ cargo space is a derivative of dimensions of transported timber assortments. Standardizing the length of harvested roundwood may positively affect the effective filling of cargo space and thus optimize forest transport costs.
License
CC-BY-NC - Attribution-NonCommercial
Open access date
September 27, 2024