Analiza procesu rekrutacji i selekcji pracowników na przykładzie wybranych nadleśnictw
Type
Journal article
Language
Polish
Date issued
2024
Author
Faculty
Wydział Leśny i Technologii Drewna
PBN discipline
forestry
Journal
Acta Scientiarum Polonorum Seria Silvarum Colendarum Ratio et Industria Lignaria
ISSN
1644-0722
Volume
23
Number
2
Pages from-to
79-87
Abstract (PL)
Wymiana pokoleniowa oraz rotacja pracowników w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych wymaga podejmowania przez pracodawcę działań zmierzających do efektywnego procesu rekrutacji pracowników oraz zapewnienia płynności kadr. Celem pracy była analiza procesu naboru pracowników na wolne stanowiska pracy w wybranych jednostkach Lasów Państwowych. Przeanalizowano i porównano realizację procesów rekrutacyjnych przeprowadzonych od 2020 r. do 2023 r. w badanych nadleśnictwach. Na podstawie badań można stwierdzić, że wymagania obligatoryjne do zatrudnienia w obu nadleśnictwach były podobne. We wszystkich przeprowadzonych rekrutacjach zostały zastosowane te same metody i techniki naboru, tj. ocena merytoryczna dokumentów aplikacyjnych oraz rozmowa kwalifikacyjna. Z przeprowadzonych badań wynika również, że w latach 2020–2023 ponad połowa wolnych etatów dotyczyła terenowej służby leśnej. Nabór wewnętrzny w badanym okresie uległ spowolnieniu, natomiast znaczna liczba ofert wpływających do nadleśnictw w naborach zewnętrznych świadczy o tym, że pracodawcy ci cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku pracy. Według autorów w celu optymalizacji procesu rekrutacji i selekcji pracowników należałoby wprowadzić w regulaminie naboru konieczność, a nie tylko możliwość, przeprowadzania testów kwalifikacyjnych. Poza tym w trakcie badań stwierdzono, że bardzo korzystnym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie do regulaminu naboru dodatkowego narzędzia w postaci testów zadaniowych, dzięki którym można dokładniej ocenić przygotowanie kandydata do pracy na stanowisku, a przede wszystkim uzyskać informację o jego kompetencjach.
Abstract (EN)
Generational change and employee turnover in organizational units of the State Forests require the employer to take actions aimed at an effective employee recruitment process and ensuring staff fluidity. The aim of the study was to analyze the process of recruiting employees for vacant positions in selected units of the State Forests. The implementation of recruitment processes conducted in the years from 2020 to 2023 in the examined forest districts was analyzed and compared. Based on the study, it can be concluded that mandatory requirements for employment in both forest districts were similar. In all recruitment procedures, the same recruitment methods and techniques were used, i.e.: substantive assessment of application documents and a qualification interview. The study also shows that in the years 2020–2023, more than half of the vacancies concerned the field forest service. Internal recruitment in the period under review slowed down; however, a significant number of offers submitted to forest districts in external recruitments indicate considerable interest in employers on the labor market. According to the authors, in order to optimize the recruitment and selection process it would be necessary to introduce the obligation rather than only an option, of conducting qualification tests in the recruitment regulations. In addition, during the study it was found that a highly advantageous solution would be to introduce an additional tool to the recruitment regulations in the form of task tests, thanks to which it would be possible to more accurately assess the candidate’s preparation for work in a given position, particularly obtain information on their competences.
License
CC-BY-NC - Attribution-NonCommercial
Open access date
June 28, 2024