Mentoring akademicki w naukach przyrodniczych: potrzeby, wyzwania, perspektywy
Type
Journal article
Language
Polish
Date issued
2025
Author
Faculty
Wydział Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach
Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Biotechnologii
Wydział Ekonomiczny
PBN discipline
biological sciences
Journal
Nauka
ISSN
1231-8515
Web address
Volume
2
Pages from-to
131-143
Abstract (PL)
Mentoring akademicki odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodych naukowców, zwłaszcza w naukach przyrodniczych, gdzie oprócz wiedzy teoretycznej nie zbędne są również kompetencje praktyczne i umiejętności miękkie. W artykule przedstawiono definicje, formy i filary mentoringu oraz jego znaczenie dla rozwoju kariery akademickiej. Analizując literaturę przedmiotu oraz konkretne programy mentoringowe z kraju i zagranicy, autorzy identyfikują wyzwania stojące przed instytucjami akademickimi, takie jak brak formalnego wsparcia, nie wystarczające kompetencje interpersonalne mentorów oraz ograniczone finansowanie. Wskazano również potencjał mentoringu sieciowego i interdyscyplinarnego w kształtowaniu innowacyjnych ścieżek kariery oraz podkreślono znaczenie jego instytucjonalizacji w środowisku akademickim.
Abstract (EN)
Academic mentoring plays a key role in the development of young researchers, especially in the life sciences, where theoretical knowledge must be complemented by practical experience and soft skills. This article discusses the definitions, forms, and pillars of effective mentoring, highlighting its impact on academic career development. Based on a review of relevant literature and se lected national and international mentoring programs, the authors identify major institutional challenges such as lack of formal support, insufficient inter personal skills of mentors, and limited funding. The potential of network-based and interdisciplinary mentoring is emphasized, along with the need to institutionalize mentoring as a strategic element in academia.
License
Other
Open access date
June 2, 2025