Szanowni Państwo, w związku z bardzo dużą ilością zgłoszeń, rejestracją danych w dwóch systemach bibliograficznych, a jednocześnie zmniejszonym zespołem redakcyjnym proces rejestracji i redakcji opisów publikacji jest wydłużony. Bardzo przepraszamy za wszelkie niedogodności i dziękujemy za Państwa wyrozumiałość.
Repository logoRepository logoRepository logoRepository logo
Repository logoRepository logoRepository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Employees
  • AAAHigh contrastHigh contrast
    EN PL
    • Log In
      Have you forgotten your password?
AAAHigh contrastHigh contrast
EN PL
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Bibliografia UPP
  3. Bibliografia UPP
  4. Mentoring akademicki w naukach przyrodniczych: potrzeby, wyzwania, perspektywy
 
Full item page
Options

Mentoring akademicki w naukach przyrodniczych: potrzeby, wyzwania, perspektywy

Type
Journal article
Language
Polish
Date issued
2025
Author
Tryjanowski, Piotr 
Nowak, Marta Kornelia
Sienkiewicz, Paweł 
Marek-Andrzejewska, Ewelina Maria 
Kloskowski, Janusz 
Takacs, Viktoria 
Faculty
Wydział Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach
Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Biotechnologii
Wydział Ekonomiczny
PBN discipline
biological sciences
Journal
Nauka
ISSN
1231-8515
DOI
10.24425/nauka.2025.154963
Web address
https://journals.pan.pl/nauka/154291#tabs
Volume
2
Pages from-to
131-143
Abstract (PL)
Mentoring akademicki odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodych naukowców, zwłaszcza w naukach przyrodniczych, gdzie oprócz wiedzy teoretycznej nie zbędne są również kompetencje praktyczne i umiejętności miękkie. W artykule przedstawiono definicje, formy i filary mentoringu oraz jego znaczenie dla rozwoju kariery akademickiej. Analizując literaturę przedmiotu oraz konkretne programy mentoringowe z kraju i zagranicy, autorzy identyfikują wyzwania stojące przed instytucjami akademickimi, takie jak brak formalnego wsparcia, nie wystarczające kompetencje interpersonalne mentorów oraz ograniczone finansowanie. Wskazano również potencjał mentoringu sieciowego i interdyscyplinarnego w kształtowaniu innowacyjnych ścieżek kariery oraz podkreślono znaczenie jego instytucjonalizacji w środowisku akademickim.
Abstract (EN)
Academic mentoring plays a key role in the development of young researchers, especially in the life sciences, where theoretical knowledge must be complemented by practical experience and soft skills. This article discusses the definitions, forms, and pillars of effective mentoring, highlighting its impact on academic career development. Based on a review of relevant literature and se lected national and international mentoring programs, the authors identify major institutional challenges such as lack of formal support, insufficient inter personal skills of mentors, and limited funding. The potential of network-based and interdisciplinary mentoring is emphasized, along with the need to institutionalize mentoring as a strategic element in academia.
Keywords (PL)
  • mentoring akademicki

  • nauki przyrodnicze

  • rozwój kariery naukowej

  • umiejętności miękkie

  • mentoring formalny i nieformalny...

Keywords (EN)
  • academic mentoring

  • life sciences

  • research career development

  • soft skills

  • formal and informal mentoring

License
otherother Other
Open access date
June 2, 2025
Fundusze Europejskie
  • About repository
  • Contact
  • Privacy policy
  • Cookies

Copyright 2025 Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

DSpace Software provided by PCG Academia