Mentoring akademicki w naukach przyrodniczych: potrzeby, wyzwania, perspektywy

cris.virtual.author-orcid0000-0002-8358-0797
cris.virtual.author-orcid0000-0003-4714-8873
cris.virtual.author-orcid0000-0001-9502-9030
cris.virtual.author-orcid0000-0002-0525-2421
cris.virtual.author-orcid0000-0001-6340-0253
cris.virtual.author-orcid#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtualsource.author-orcid362c6679-6484-44a9-a5b6-eaf80f4cee38
cris.virtualsource.author-orcidb820ce1a-cf3c-4a67-b234-7825ac43d7ae
cris.virtualsource.author-orciddc227078-967f-4569-af11-7e28b56ad300
cris.virtualsource.author-orcidc9bc040e-4e6e-4cd0-845e-fc174b2b2094
cris.virtualsource.author-orcidf7fba6a8-72e3-463a-be94-573485f3ff58
cris.virtualsource.author-orcid#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
dc.abstract.enAcademic mentoring plays a key role in the development of young researchers, especially in the life sciences, where theoretical knowledge must be complemented by practical experience and soft skills. This article discusses the definitions, forms, and pillars of effective mentoring, highlighting its impact on academic career development. Based on a review of relevant literature and se lected national and international mentoring programs, the authors identify major institutional challenges such as lack of formal support, insufficient inter personal skills of mentors, and limited funding. The potential of network-based and interdisciplinary mentoring is emphasized, along with the need to institutionalize mentoring as a strategic element in academia.
dc.abstract.plMentoring akademicki odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodych naukowców, zwłaszcza w naukach przyrodniczych, gdzie oprócz wiedzy teoretycznej nie zbędne są również kompetencje praktyczne i umiejętności miękkie. W artykule przedstawiono definicje, formy i filary mentoringu oraz jego znaczenie dla rozwoju kariery akademickiej. Analizując literaturę przedmiotu oraz konkretne programy mentoringowe z kraju i zagranicy, autorzy identyfikują wyzwania stojące przed instytucjami akademickimi, takie jak brak formalnego wsparcia, nie wystarczające kompetencje interpersonalne mentorów oraz ograniczone finansowanie. Wskazano również potencjał mentoringu sieciowego i interdyscyplinarnego w kształtowaniu innowacyjnych ścieżek kariery oraz podkreślono znaczenie jego instytucjonalizacji w środowisku akademickim.
dc.affiliationWydział Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach
dc.affiliationWydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Biotechnologii
dc.affiliationWydział Ekonomiczny
dc.affiliation.instituteKatedra Zoologii
dc.affiliation.instituteKatedra Entomologii i Ochrony Środowiska
dc.affiliation.instituteKatedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej w Agrobiznesie
dc.contributor.authorTryjanowski, Piotr
dc.contributor.authorNowak, Marta Kornelia
dc.contributor.authorSienkiewicz, Paweł
dc.contributor.authorMarek-Andrzejewska, Ewelina Maria
dc.contributor.authorKloskowski, Janusz
dc.contributor.authorTakacs, Viktoria
dc.date.access2025-10-03
dc.date.accessioned2025-10-03T10:46:52Z
dc.date.available2025-10-03T10:46:52Z
dc.date.copyright2025-06-02
dc.date.issued2025
dc.description.abstract<jats:p>Mentoring akademicki odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodych naukowców, zwłaszcza w naukach przyrodniczych, gdzie oprócz wiedzy teoretycznej niezbędne są również kompetencje praktyczne i umiejętności miękkie. W artykule przedstawiono definicje, formy i filary mentoringu oraz jego znaczenie dla rozwoju kariery akademickiej. Analizując literaturę przedmiotu oraz konkretne programy mentoringowe z kraju i zagranicy, autorzy identyfikują wyzwania stojące przed instytucjami akademickimi, takie jak brak formalnego wsparcia, niewystarczające kompetencje interpersonalne mentorów oraz ograniczone finansowanie. Wskazano również potencjał mentoringu sieciowego i interdyscyplinarnego w kształtowaniu innowacyjnych ścieżek kariery oraz podkreślono znaczenie jego instytucjonalizacji w środowisku akademickim.</jats:p>
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.bibliographybibliogr.
dc.description.financepublication_nocost
dc.description.financecost0,00
dc.description.points20
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume2
dc.identifier.doi10.24425/nauka.2025.154963
dc.identifier.issn1231-8515
dc.identifier.urihttps://sciencerep.up.poznan.pl/handle/item/5173
dc.identifier.weblinkhttps://journals.pan.pl/nauka/154291#tabs
dc.languagepl
dc.pbn.affiliationbiological sciences
dc.relation.ispartofNauka
dc.relation.pages131-143
dc.rightsOther
dc.sciencecloudnosend
dc.share.typeOPEN_JOURNAL
dc.subject.enacademic mentoring
dc.subject.enlife sciences
dc.subject.enresearch career development
dc.subject.ensoft skills
dc.subject.enformal and informal mentoring
dc.subject.plmentoring akademicki
dc.subject.plnauki przyrodnicze
dc.subject.plrozwój kariery naukowej
dc.subject.plumiejętności miękkie
dc.subject.plmentoring formalny i nieformalny
dc.titleMentoring akademicki w naukach przyrodniczych: potrzeby, wyzwania, perspektywy
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication