Mentoring akademicki w naukach przyrodniczych: potrzeby, wyzwania, perspektywy
cris.virtual.author-orcid | 0000-0002-8358-0797 | |
cris.virtual.author-orcid | 0000-0003-4714-8873 | |
cris.virtual.author-orcid | 0000-0001-9502-9030 | |
cris.virtual.author-orcid | 0000-0002-0525-2421 | |
cris.virtual.author-orcid | 0000-0001-6340-0253 | |
cris.virtual.author-orcid | #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE# | |
cris.virtualsource.author-orcid | 362c6679-6484-44a9-a5b6-eaf80f4cee38 | |
cris.virtualsource.author-orcid | b820ce1a-cf3c-4a67-b234-7825ac43d7ae | |
cris.virtualsource.author-orcid | dc227078-967f-4569-af11-7e28b56ad300 | |
cris.virtualsource.author-orcid | c9bc040e-4e6e-4cd0-845e-fc174b2b2094 | |
cris.virtualsource.author-orcid | f7fba6a8-72e3-463a-be94-573485f3ff58 | |
cris.virtualsource.author-orcid | #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE# | |
dc.abstract.en | Academic mentoring plays a key role in the development of young researchers, especially in the life sciences, where theoretical knowledge must be complemented by practical experience and soft skills. This article discusses the definitions, forms, and pillars of effective mentoring, highlighting its impact on academic career development. Based on a review of relevant literature and se lected national and international mentoring programs, the authors identify major institutional challenges such as lack of formal support, insufficient inter personal skills of mentors, and limited funding. The potential of network-based and interdisciplinary mentoring is emphasized, along with the need to institutionalize mentoring as a strategic element in academia. | |
dc.abstract.pl | Mentoring akademicki odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodych naukowców, zwłaszcza w naukach przyrodniczych, gdzie oprócz wiedzy teoretycznej nie zbędne są również kompetencje praktyczne i umiejętności miękkie. W artykule przedstawiono definicje, formy i filary mentoringu oraz jego znaczenie dla rozwoju kariery akademickiej. Analizując literaturę przedmiotu oraz konkretne programy mentoringowe z kraju i zagranicy, autorzy identyfikują wyzwania stojące przed instytucjami akademickimi, takie jak brak formalnego wsparcia, nie wystarczające kompetencje interpersonalne mentorów oraz ograniczone finansowanie. Wskazano również potencjał mentoringu sieciowego i interdyscyplinarnego w kształtowaniu innowacyjnych ścieżek kariery oraz podkreślono znaczenie jego instytucjonalizacji w środowisku akademickim. | |
dc.affiliation | Wydział Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach | |
dc.affiliation | Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Biotechnologii | |
dc.affiliation | Wydział Ekonomiczny | |
dc.affiliation.institute | Katedra Zoologii | |
dc.affiliation.institute | Katedra Entomologii i Ochrony Środowiska | |
dc.affiliation.institute | Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej w Agrobiznesie | |
dc.contributor.author | Tryjanowski, Piotr | |
dc.contributor.author | Nowak, Marta Kornelia | |
dc.contributor.author | Sienkiewicz, Paweł | |
dc.contributor.author | Marek-Andrzejewska, Ewelina Maria | |
dc.contributor.author | Kloskowski, Janusz | |
dc.contributor.author | Takacs, Viktoria | |
dc.date.access | 2025-10-03 | |
dc.date.accessioned | 2025-10-03T10:46:52Z | |
dc.date.available | 2025-10-03T10:46:52Z | |
dc.date.copyright | 2025-06-02 | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | <jats:p>Mentoring akademicki odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodych naukowców, zwłaszcza w naukach przyrodniczych, gdzie oprócz wiedzy teoretycznej niezbędne są również kompetencje praktyczne i umiejętności miękkie. W artykule przedstawiono definicje, formy i filary mentoringu oraz jego znaczenie dla rozwoju kariery akademickiej. Analizując literaturę przedmiotu oraz konkretne programy mentoringowe z kraju i zagranicy, autorzy identyfikują wyzwania stojące przed instytucjami akademickimi, takie jak brak formalnego wsparcia, niewystarczające kompetencje interpersonalne mentorów oraz ograniczone finansowanie. Wskazano również potencjał mentoringu sieciowego i interdyscyplinarnego w kształtowaniu innowacyjnych ścieżek kariery oraz podkreślono znaczenie jego instytucjonalizacji w środowisku akademickim.</jats:p> | |
dc.description.accesstime | at_publication | |
dc.description.bibliography | bibliogr. | |
dc.description.finance | publication_nocost | |
dc.description.financecost | 0,00 | |
dc.description.points | 20 | |
dc.description.version | final_published | |
dc.description.volume | 2 | |
dc.identifier.doi | 10.24425/nauka.2025.154963 | |
dc.identifier.issn | 1231-8515 | |
dc.identifier.uri | https://sciencerep.up.poznan.pl/handle/item/5173 | |
dc.identifier.weblink | https://journals.pan.pl/nauka/154291#tabs | |
dc.language | pl | |
dc.pbn.affiliation | biological sciences | |
dc.relation.ispartof | Nauka | |
dc.relation.pages | 131-143 | |
dc.rights | Other | |
dc.sciencecloud | nosend | |
dc.share.type | OPEN_JOURNAL | |
dc.subject.en | academic mentoring | |
dc.subject.en | life sciences | |
dc.subject.en | research career development | |
dc.subject.en | soft skills | |
dc.subject.en | formal and informal mentoring | |
dc.subject.pl | mentoring akademicki | |
dc.subject.pl | nauki przyrodnicze | |
dc.subject.pl | rozwój kariery naukowej | |
dc.subject.pl | umiejętności miękkie | |
dc.subject.pl | mentoring formalny i nieformalny | |
dc.title | Mentoring akademicki w naukach przyrodniczych: potrzeby, wyzwania, perspektywy | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication |