Bush Meat Consumption In Nigia: Consumer Perceptions And Authenticity Concerns
Type
Journal article
Language
English
Date issued
2025
Author
Bukola M, Adenuga
Faculty
Wydział Nauk o Żywności i Żywieniu
PBN discipline
food and nutrition technology
Journal
Żywność. Nauka. Technologia. Jakość
ISSN
2451-0769
Volume
32
Number
2 (143)
Pages from-to
98-119
Abstract (PL)
Wprowadzenie. Spożycie mięsa dzikich zwierząt (z buszu) ma znaczenie kulturowe w Nigerii, jednak obawy dotyczące autentyczności/uwierzytelniania produktu pozostają w dużej mierze nierozwiązane. Celem badania było zbadanie postrzegania, preferencji i obaw konsumentów dotyczących spożycia mięsa pozyskanego z buszu w Nigerii. Niniejsza praca jest jedną z pierwszych, która wnikliwie zbadała postrze ganie, preferencje i obawy konsumentów dotyczące autentyczności mięsa dzikich zwierząt w Nigerii. Przeprowadzono ankietę online, aby zebrać dane od nigeryjskich konsumentów na temat nawyków kon sumpcyjnych, obaw dotyczących uwierzytelniania, źródeł oszustw, wiedzy na temat ochrony różnorodno ści biologicznej i interwencji rządowych. Do podsumowania danych wykorzystano statystyki opisowe. Wyniki i wnioski. Kluczowe ustalenia ujawniły istotne obawy dotyczące autentyczności produktu wśród konsumentów, przy czym prawie połowa wyraziła obawy dotyczące autentyczności mięsa z buszu. Ponadto znaczna część respondentów nie była świadoma gatunków chronionych i miała ograniczone zaufanie do regulacji prawnych. Konsumenci, którzy jedli mięso z buszu, często kojarzyli je z atrakcyjno ścią sensoryczną i korzyściami zdrowotnymi, podczas gdy osoby niebędące konsumentami wyrażały obawy dotyczące jego bezpieczeństwa i potencjalnych zagrożeń dla zdrowia. Wyniki podkreślają pilną potrzebę współpracy między agencjami rządowymi, interesariuszami branży i konsumentami w celu roz wiązania problemu oszustw żywnościowych i zapewnienia zrównoważonej i bezpiecznej konsumpcji mięsa dzikich zwierząt. Wzmocnienie środków ochrony konsumentów poprzez ulepszony nadzór regula cyjny, edukację publiczną i wdrożenie technik weryfikacji autentyczności ma kluczowe znaczenie dla ochrony zdrowia publicznego, różnorodności biologicznej i zaufania konsumentów
Abstract (EN)
Background. Bush (wild animal) meat consumption is culturally significant in Nigeria, yet concerns about product authenticity remain largely unaddressed. The study aimed to investigate consumer percep-tions, preferences and concerns regarding bush meat consumption in Nigeria. This work is among the first to provide an insightful investigation into consumer perceptions, preferences and concerns regarding bush meat authenticity in Nigeria. An online survey was conducted to gather data from Nigerian consumers on consumption habits, authentication concerns, sources of fraud, knowledge of biodiversity protection and governmental interventions. Descriptive statistics were used to summarise the data.
Results and conclusions. Key findings revealed significant concerns about product authenticity among consumers, with nearly half expressing concerns about the authenticity of bush meat. Moreover, a significant proportion of respondents lacked awareness of protected species and had limited confidence in government regulations. The consumers who ate bush meat frequently associated it with sensory appeal and health benefits, whereas non-consumers expressed concerns about its safety and potential health risks. The findings underscore the urgent need for collaborative efforts between government agencies, industry stakeholders and consumers to address food fraud and ensure the sustainable and safe consumption of bush meat. Strengthening consumer protection measures through improved regulatory oversight, public education and the implementation of authenticity verification techniques is crucial for safeguarding public health, biodiversity and consumer trust.
Results and conclusions. Key findings revealed significant concerns about product authenticity among consumers, with nearly half expressing concerns about the authenticity of bush meat. Moreover, a significant proportion of respondents lacked awareness of protected species and had limited confidence in government regulations. The consumers who ate bush meat frequently associated it with sensory appeal and health benefits, whereas non-consumers expressed concerns about its safety and potential health risks. The findings underscore the urgent need for collaborative efforts between government agencies, industry stakeholders and consumers to address food fraud and ensure the sustainable and safe consumption of bush meat. Strengthening consumer protection measures through improved regulatory oversight, public education and the implementation of authenticity verification techniques is crucial for safeguarding public health, biodiversity and consumer trust.
License
Other
Open access date
June 2025