Parametry techniczne nawierzchni dróg leśnych na przykładzie Nadleśnictwa Przemków RDLP Wrocław
Type
Journal article
Language
Polish
Date issued
2024
Author
Faculty
Wydział Leśny i Technologii Drewna
PBN discipline
forestry
Journal
Acta Scientiarum Polonorum Seria Silvarum Colendarum Ratio et Industria Lignaria
ISSN
1644-0722
Volume
23
Number
3
Pages from-to
105-116
Abstract (PL)
Infrastruktura leśna wymaga rozwiązań zwiększających trwałość i nośność nawierzchni dróg, co ma kluczowe znaczenie dla ich efektywnego funkcjonowania w trudnych warunkach terenowych. Zastosowanie geosyntetyków, takich jak geowłókniny i geokraty, umożliwia efektywne wzmacnianie konstrukcji nawierzchni. Jest to szczególnie istotne w terenach leśnych charakteryzujących się trudnymi warunkami gruntowo-wodnymi. W artykule zanalizowano parametry techniczne nawierzchni czterech odcinków dróg leśnych zlokalizowanych na terenie Nadleśnictwa Przemków RDLP Wrocław. Trzy odcinki wykonano na podbudowie tłuczniowej, a jeden z zastosowaniem geowłókniny oraz geokraty wypełnionej żwirem. Stan techniczny oceniono na podstawie wizji terenowych oraz pomiarów nośności nawierzchni z wykorzystaniem lekkiej płyty dynamicznej. Konstrukcję dróg określono dzięki dokumentacji technicznej, a aktualne wartości dynamicznego modułu odkształcenia porównano z wynikami uzyskanymi podczas odbiorów robót. Stwierdzono, że zastosowanie geowłókniny i geokraty wypełnionej żwirem w warstwie podbudowy znacząco poprawia nośność nawierzchni dróg w warunkach leśnych. Otrzymane wyniki potwierdzają, że odpowiedni dobór technologii, w tym wykorzystanie geosyntetyków, przyczynia się do zwiększenia trwałości nawierzchni dróg leśnych, zapewniając ich większą efektywność użytkową i dłuższy okres eksploatacji.
Abstract (EN)
Forest infrastructure requires solutions that improve road pavement durability and load-bearing capacity. These are critical for the effective functioning of forest roads under difficult terrain conditions. Geosynthetics, such as geotextiles and geocells, enables efficient reinforcement of pavement structures, which is particularly important in forest areas with challenging soil and water conditions.
The article analyses technical parameters of pavement structures in four sections of forest roads located within the Przemków Forest District (Regional Directorate of State Forests in Wrocław). Three sections were constructed with a crushed stone subbase, while one incorporated geotextile and a geocell filled with gravel. The technical condition was assessed by conducting field inspections and measuring the load-bearing capacity with a lightweight deflectometer.
The road structures were identified using technical documentation and the current values of the dynamic deformation modulus were compared with the results recorded during construction acceptance tests. At the same time, it was observed that the application of geotextiles and gravel-filled geocells in the subbase layer significantly enhances the load-bearing capacity of forest road pavements.
The findings confirm that an appropriate selection of technologies, including geosynthetics, contributes to increased durability of forest road pavements, ensuring greater operational efficiency and longer service life.
The article analyses technical parameters of pavement structures in four sections of forest roads located within the Przemków Forest District (Regional Directorate of State Forests in Wrocław). Three sections were constructed with a crushed stone subbase, while one incorporated geotextile and a geocell filled with gravel. The technical condition was assessed by conducting field inspections and measuring the load-bearing capacity with a lightweight deflectometer.
The road structures were identified using technical documentation and the current values of the dynamic deformation modulus were compared with the results recorded during construction acceptance tests. At the same time, it was observed that the application of geotextiles and gravel-filled geocells in the subbase layer significantly enhances the load-bearing capacity of forest road pavements.
The findings confirm that an appropriate selection of technologies, including geosynthetics, contributes to increased durability of forest road pavements, ensuring greater operational efficiency and longer service life.
License
CC-BY-NC - Attribution-NonCommercial
Open access date
September 27, 2024