Users’ processing of online marketplace listings for high and low involvement goods
2024, Gorton, Matthew, Marek-Andrzejewska, Ewelina Maria, Pang, Gu, Andrzejewski, Witold, Lin, Yong
Mentoring akademicki w naukach przyrodniczych: potrzeby, wyzwania, perspektywy
2025, Tryjanowski, Piotr, Nowak, Marta Kornelia, Sienkiewicz, Paweł, Marek-Andrzejewska, Ewelina Maria, Kloskowski, Janusz, Takacs, Viktoria
Mentoring akademicki odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodych naukowców, zwłaszcza w naukach przyrodniczych, gdzie oprócz wiedzy teoretycznej niezbędne są również kompetencje praktyczne i umiejętności miękkie. W artykule przedstawiono definicje, formy i filary mentoringu oraz jego znaczenie dla rozwoju kariery akademickiej. Analizując literaturę przedmiotu oraz konkretne programy mentoringowe z kraju i zagranicy, autorzy identyfikują wyzwania stojące przed instytucjami akademickimi, takie jak brak formalnego wsparcia, niewystarczające kompetencje interpersonalne mentorów oraz ograniczone finansowanie. Wskazano również potencjał mentoringu sieciowego i interdyscyplinarnego w kształtowaniu innowacyjnych ścieżek kariery oraz podkreślono znaczenie jego instytucjonalizacji w środowisku akademickim.