Educational campaigns as a tool to support conscious consumer purchases to minimize food waste: an investigation among a selected social group in Poland
Type
Journal article
Language
English
Date issued
2025
Author
Faculty
Wydział Ekonomiczny
PBN discipline
economics and finance
Journal
Economics and Environment
ISSN
0867-8898
Volume
93
Number
2
Pages from-to
art. 1078
Abstract (PL)
Głównym celem niniejszej pracy była identyfikacja zachowań konsumentów w zakresie marnowania żywno-ści oraz identyfikacja najbardziej skutecznych kanałów informacyjnych dla kampanii edukacyjnych, które dostarczają konsu-mentom metod minimalizacji tego zjawiska. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankietowego. W badaniu wzięło udział 1384 respondentów. Analiza statystyczna, obejmująca statystyki opisowe oraz test ANOVA, została wykonana przy użyciu programu Statistica 13.3 PL. Wykorzystano także metody regresji liniowej. Badanie pozwoliło na sformułowanie wniosku, iż konsumenci z pokolenia Z, którzy wzięli udział w badaniu, postrzegają informacje zawarte na etykietach jako istotne i ważne podczas dokonywania zakupów. W szczególności sprawdzają oni skład produktu, datę ważności oraz cenę. Jako główną przyczynę marnowania żywności w gospodarstwach domowych respondenci wskazali fakt, że nie śledzą dat przydatności do spożycia zakupionych produktów, które następnie znajdują się w kuchni i często są już po terminie ważności. Respondenci wskazali kluczowe kanały informacyjne i edukacyjne, które przyczyniają się do zwiększania świadomości konsumentów: strony internetowe prowadzone przez instytucje, blogerzy i influencerzy, eksperci, media społecz-nościowe oraz – jako najmniej istotny – programy telewizyjne.
Abstract (EN)
The purpose of this study was to determine the causes of food waste at the lowest level, i.e. in the household, and to determine the most effective information channels for educational campaigns that provide consumers with ways to minimise this phenomenon. The study was based on a survey questionnaire developed by the authors and administered to a total of 1384 respondents. The statistical analysis, including descriptive statistics and the ANOVA test, was performed with the use of Statis-tica 13.3 PL. Also used were linear regression statistics. The study provided a basis for the conclusion that Generation Z con-sumers, who participated in the study, perceive the information contained on the label as relevant and important at the time of purchase. Specifically, consumers checked the product's ingredients, expiration date and price. As the main reason for food waste in households, consumers indicated that they do not track the expiration dates of purchased products when found again in the kitchen, and are already past their best-before date. The respondents identified as the key information and educational channels that contribute to raising consumer awareness: web pages run by institutions, bloggers/influencers, experts, social media, and, as the least important one, TV programs.
License
CC-BY-SA - Attribution-ShareAlike
Open access date
July 17, 2025