Educational campaigns as a tool to support conscious consumer purchases to minimize food waste: an investigation among a selected social group in Poland

cris.virtual.author-orcid0000-0001-9984-6599
cris.virtual.author-orcid#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtual.author-orcid#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtualsource.author-orcid4a9fa574-2eb8-4715-bc7e-785cbef28b07
cris.virtualsource.author-orcid#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtualsource.author-orcid#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
dc.abstract.enThe purpose of this study was to determine the causes of food waste at the lowest level, i.e. in the household, and to determine the most effective information channels for educational campaigns that provide consumers with ways to minimise this phenomenon. The study was based on a survey questionnaire developed by the authors and administered to a total of 1384 respondents. The statistical analysis, including descriptive statistics and the ANOVA test, was performed with the use of Statis-tica 13.3 PL. Also used were linear regression statistics. The study provided a basis for the conclusion that Generation Z con-sumers, who participated in the study, perceive the information contained on the label as relevant and important at the time of purchase. Specifically, consumers checked the product's ingredients, expiration date and price. As the main reason for food waste in households, consumers indicated that they do not track the expiration dates of purchased products when found again in the kitchen, and are already past their best-before date. The respondents identified as the key information and educational channels that contribute to raising consumer awareness: web pages run by institutions, bloggers/influencers, experts, social media, and, as the least important one, TV programs.
dc.abstract.plGłównym celem niniejszej pracy była identyfikacja zachowań konsumentów w zakresie marnowania żywno-ści oraz identyfikacja najbardziej skutecznych kanałów informacyjnych dla kampanii edukacyjnych, które dostarczają konsu-mentom metod minimalizacji tego zjawiska. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankietowego. W badaniu wzięło udział 1384 respondentów. Analiza statystyczna, obejmująca statystyki opisowe oraz test ANOVA, została wykonana przy użyciu programu Statistica 13.3 PL. Wykorzystano także metody regresji liniowej. Badanie pozwoliło na sformułowanie wniosku, iż konsumenci z pokolenia Z, którzy wzięli udział w badaniu, postrzegają informacje zawarte na etykietach jako istotne i ważne podczas dokonywania zakupów. W szczególności sprawdzają oni skład produktu, datę ważności oraz cenę. Jako główną przyczynę marnowania żywności w gospodarstwach domowych respondenci wskazali fakt, że nie śledzą dat przydatności do spożycia zakupionych produktów, które następnie znajdują się w kuchni i często są już po terminie ważności. Respondenci wskazali kluczowe kanały informacyjne i edukacyjne, które przyczyniają się do zwiększania świadomości konsumentów: strony internetowe prowadzone przez instytucje, blogerzy i influencerzy, eksperci, media społecz-nościowe oraz – jako najmniej istotny – programy telewizyjne.
dc.affiliationWydział Ekonomiczny
dc.affiliation.instituteKatedra Finansów i Rachunkowości
dc.contributor.authorWojciechowska-Solis, Julia
dc.contributor.authorŚmiglak-Krajewska, Magdalena
dc.contributor.authorJarossová, Malgorzata Agnieszka
dc.date.access2025-07-21
dc.date.accessioned2025-07-22T07:23:34Z
dc.date.available2025-07-22T07:23:34Z
dc.date.copyright2025-07-17
dc.date.issued2025
dc.description.accesstimeat_publication
dc.description.bibliographybibliogr.
dc.description.financepublication_research
dc.description.financecost1476,00
dc.description.if1,0
dc.description.number2
dc.description.points100
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume93
dc.identifier.doi10.34659/eis.2025.93.2.1078
dc.identifier.eissn2300-6420
dc.identifier.issn0867-8898
dc.identifier.urihttps://sciencerep.up.poznan.pl/handle/item/3915
dc.identifier.weblinkhttps://ekonomiaisrodowisko.pl/journal/article/view/1078
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.pbn.affiliationeconomics and finance
dc.relation.ispartofEconomics and Environment
dc.relation.pagesart. 1078
dc.rightsCC-BY-SA
dc.sciencecloudsend
dc.share.typeOPEN_JOURNAL
dc.subject.enyoung consumer
dc.subject.enpurchasing decisions
dc.subject.enfood waste
dc.subject.eneducation campaigns
dc.subject.eninformation channels
dc.subject.enlabeling infor-mation
dc.subject.plmłody konsument
dc.subject.pldecyzje zakupowe
dc.subject.plmarnowanie żywności
dc.subject.plkampanie edukacyjne
dc.subject.plkanały informacyjne
dc.subject.plinformacje na etykietach
dc.titleEducational campaigns as a tool to support conscious consumer purchases to minimize food waste: an investigation among a selected social group in Poland
dc.title.alternativeKampanie edukacyjne jako narzędzie wspierające świadome zakupy konsumentów w celu zminimalizowania marnowania żywności: badanie w wybranej grupie społecznej w Polsce
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication