Quality assessment of selected mobile banking services in the users' opinion - the case of Sulęcin county

cris.virtual.author-orcid0000-0003-2477-8610
cris.virtual.author-orcid#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtual.author-orcid#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtualsource.author-orcide4d30d3a-34f6-47d3-8aca-81c58e600956
cris.virtualsource.author-orcid#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
cris.virtualsource.author-orcid#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
dc.abstract.enThe study discusses the quality assessment of selected mobile banking services, verified on the users’ opinion case. For the service research offered by banks operating in Sulęcin county in western Poland (Lubuskie), customers living in this territory were invited. The survey was conducted in 2024. In spatial scope, they concerned territory located mostly in rural areas: 5 municipalities, including 3 urban-rural municipalities and 2 rural municipalities in Sulęcin county. The survey was a pilot study. Using the diagnostic survey method, the opinions of more than 400 invites were collected. A random sampling was carried out, setting the minimum sample size as adequate for a statistical representative sample. A proprietary survey questionnaire was developed, consisting of 19 closed-ended questions and an informative metric. Responses were programmed according to a five-point Likert scale, and the results were aggregated and discussed. The study also used an individual in-depth interview technique, comparative and descriptive analysis. As a result, it was noted that the vast majority of Sulęcin county residents who are bank customers just use mobile banking services. The most common uses are so-called fast payments, “traditional” bank transfers and downloading information, that is, checking account balances. Popularity has proven to be a mirror of usability and quality of services. The high quality assessment of mobile banking services, according to residents surveyed, was determined primarily by the relative ease of access and use of mobile applications, speed of operation, convenience and flexibility of usage location, time savings, and trust, requiring confidence in the security of transactions. Despite the positive quality assessment of mobile services, it is worth noting the potential risks formulated as key recommendations. These mainly concern the reduction of technical problems in the mobile application use, as well as the constantly emerging cyber security threats.
dc.abstract.plW pracy podjęto próbę oceny jakości wybranych usług bankowości mobilnej, weryfikowanej na przykładzie opinii użytkowników. Do badania usług bankowych zaproszono klientów mieszkających w powiecie sulęcińskim w zachodniej Polsce (Lubuskie). Badania przeprowadzono w roku 2024. W zakresie przestrzennym dotyczyły 5 gmin położonych w większości na obszarach wiejskich, w tym 3 gmin miejsko-wiejskich oraz 2 gmin wiejskich. Badanie miało charakter pilotażowy. Stosując metodę sondażu diagnostycznego, zebrano opinie ponad 400 osób zaproszonych do badania. Dokonano losowego doboru próby, wyznaczając jej minimalną wielkość jako adekwatną dla statystycznej próby reprezentacyjnej. Opracowano autorski kwestionariusz ankiety, złożony z 19 pytań zamkniętych oraz metryki informacyjnej. Odpowiedzi zaprogramowano według pięcio-stopniowej skali Likerta, zaś uzyskane wyniki zagregowano i poddano dyskusji. Wykorzystano również analizę porównawczą i deskryptywną. W rezultacie zauważono, że zdecydowana większość mieszkańców powiatu sulęcińskiego, będąca klientami banków, korzysta właśnie z usług bankowości mobilnej. Najczęściej wykonywano tak zwane szybkie płatności, „tradycyjne” przelewy bankowe oraz pobierano informacje, zwłaszcza sprawdzając saldo. Popularność okazała się odzwierciedleniem użyteczności i jakości usług. O wysokiej ocenie jakości bankowych usług mobilnych w opinii ankietowanych zdecydowały: relatywna łatwość obsługi aplikacji mobilnych, szybkość działania, wygoda związana z dowolnym miejscem użytkowania, oszczędność czasu oraz zaufanie, wymagające pewności bezpieczeństwa transakcji. Mimo pozytywnej oceny jakości usług mobilnych, zwrócono także uwagę na potencjalne zagrożenia, sformułowane jako kluczowe rekomendacje. Dotyczą one minimalizacji technicznych problemów użytkowania aplikacji, a także eliminacji zagrożeń cyberbezpieczeństwa.
dc.affiliationWydział Ekonomiczny
dc.affiliation.instituteKatedra Finansów i Rachunkowości
dc.contributor.authorKlus, Sylwia
dc.contributor.authorGruszka, Patrycja
dc.contributor.authorWanat, Leszek
dc.date.access2024-10-17
dc.date.accessioned2024-10-31T09:13:03Z
dc.date.available2024-10-31T09:13:03Z
dc.date.copyright2024-09-27
dc.date.issued2024
dc.description.abstract<jats:p>The study discusses the quality assessment of selected mobile banking services, verified on the users’ opinion case. For the service research offered by banks operating in Sulęcin county in western Poland (Lubuskie), customers living in this territory were invited. The survey was conducted in 2024. In spatial scope, they concerned territory located mostly in rural areas: 5 municipalities, including 3 urban-rural municipalities and 2 rural municipalities in Sulęcin county. The survey was a pilot study. Using the diagnostic survey method, the opinions of more than 400 invites were collected. A random sampling was carried out, setting the minimum sample size as adequate for a statistical representative sample. A proprietary survey questionnaire was developed, consisting of 19 closed-ended questions and an informative metric. Responses were programmed according to a five-point Likert scale, and the results were aggregated and discussed. The study also used an individual in-depth interview technique, comparative and descriptive analysis. As a result, it was noted that the vast majority of Sulęcin county residents who are bank customers just use mobile banking services. The most common uses are so-called fast payments, “traditional” bank transfers and downloading information, that is, checking account balances. Popularity has proven to be a mirror of usability and quality of services. The high quality assessment of mobile banking services, according to residents surveyed, was determined primarily by the relative ease of access and use of mobile applications, speed of operation, convenience and flexibility of usage location, time savings, and trust, requiring confidence in the security of transactions. Despite the positive quality assessment of mobile services, it is worth noting the potential risks formulated as key recommendations. These mainly concern the reduction of technical problems in the mobile application use, as well as the constantly emerging cyber security threats.</jats:p>
dc.description.bibliographybibliogr.
dc.description.financepublication_nocost
dc.description.financecost0.00
dc.description.number3
dc.description.points40
dc.description.versionfinal_published
dc.description.volume26
dc.identifier.doi10.5604/01.3001.0054.7393
dc.identifier.eissn2657-7828
dc.identifier.issn2657-781X
dc.identifier.urihttps://sciencerep.up.poznan.pl/handle/item/1969
dc.identifier.weblinkhttps://rnseria.com/article/547393/en
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.relation.ispartofAnnals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists
dc.relation.pages65-79
dc.rightsCC-BY
dc.sciencecloudsend
dc.subject.ene-banking
dc.subject.enmobile services
dc.subject.enmobile banking
dc.subject.enrural areas
dc.subject.enSulęcin county
dc.subject.enLubuskie
dc.subject.enPoland
dc.subject.plbankowość elektroniczna
dc.subject.plusługi mobilne
dc.subject.plbankowość mobilna
dc.subject.plobszary wiejskie
dc.subject.plpowiat sulęciński
dc.subject.plSulęcin
dc.subject.plLubuskie
dc.subject.plPolska
dc.titleQuality assessment of selected mobile banking services in the users' opinion - the case of Sulęcin county
dc.title.alternativeOcena jakości wybranych usług bankowości mobilnej w opinii użytkowników – przykład powiatu sulęcińskiego
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue3
oaire.citation.volumeXXVI