Repository logoRepository logoRepository logoRepository logo
Repository logoRepository logoRepository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • Research Outputs
  • Employees
  • AAAHigh contrastHigh contrast
    EN PL
    • Log In
      Have you forgotten your password?
AAAHigh contrastHigh contrast
EN PL
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Bibliografia UPP
  3. Bibliografia UPP
  4. Zachowania konsumentów wobec napojów roślinnych jako alternatywy mleka
 
Full item page
Options

Zachowania konsumentów wobec napojów roślinnych jako alternatywy mleka

Type
Journal article
Language
Polish
Date issued
2023
Author
Zaremba, Agata
Jędrusek-Golińska, Anna 
Kobus-Cisowska, Joanna 
Szymandera-Buszka, Krystyna 
Faculty
Wydział Nauk o Żywności i Żywieniu
Journal
Zagadnienia Doradztwa Rolniczego
ISSN
1232-3578
Web address
http://zdr.cdr.gov.pl/archiwum.html
Number
1 (111)
Pages from-to
60-79
Abstract (PL)
Celem badania było określenie wyborów i preferencji konsumentów napojów roślinnych stanowiących alternatywę dla mleka. Badania przeprowadzono w latach 2021-2022 na terenie województwa wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego, wśród 1167 osób, w wieku od 18 do 75 lat, deklarujących dietę wegańską lub dietę uwzględniającą produkty roślinne oraz zwierzęce (tradycyjna). Dobór grup był losowy, z doborem warstwowym uwzględniającym dobór społeczeństwa polskiego pod względem płci, wieku i rodzaju diety. Badania przeprowadzono z użyciem metody sondażowej z wykorzystaniem kwestionariusza w formie elektronicznej. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono częstsze spożycie roślinnych substytutów mleka wśród wegan. Potwierdzono jednak, że znaczącą grupą odbiorców mogą być także osoby deklarujące dietę tradycyjną. Głównymi konsumentami na rynku napojów roślinnych stanowiących alternatywę dla mleka są konsumenci w wieku 18-35 lat, niezależnie od deklarowanej diety. W grupach osób starszych były nimi częściej kobiety. Najczęściej spożywanymi napojami były napoje owsiane i sojowe, a następnie migdałowe, kokosowe i ryżo we. Jednak wysokie ceny napojów roślinnych stanowią znaczną barierę obniżającą zakup tej grupy produktów. Czynnikami mogącymi wpłynąć na zwiększenie rynku napojów roślinnych u wegan mogą być deklaracje związane ze zrównoważonym rozwojem, a u osób deklarujących diety tradycyjne potwierdzone aspekty zdrowotne. Ponad 80% respondentów deklarowało znacznie częstsze spożywanie tej grupy produktów w przyszłości, szczególnie mleka owsiane go. Konsumenci deklarowali poszukiwanie tej grupy produktów z wykorzystaniem platform internetowych i z tych źródeł czerpali wiedzę na ich temat
Abstract (EN)
The aim of this study was to determine the choices and preferences of consumers aged 18 to 75 for plant-based beverages as an alternative to milk. The study was conducted in the years 2021–2022 on 1167 people from Wielkopolska and Kuyavian-Pomeranian Vo ivodeship aged 18–75, declaring a vegan diet or a diet including plant and animal products (traditional). The group selection was random, with stratified sampling taking into account the sampling of Polish society in terms of the type of diet, sex, and age. The research was conducted using the survey method using the online survey technique. Our studies showed a more frequent consumption of plant-based beverages among vegans was found. However, it was confirmed that people declaring vegan and traditional diets could be a strong group of recipients. The main predictors of the plant-based beverages market are consumers aged 18-35, regardless of the declared diet. It was found that among people over 35, women repor ted more frequent consumption of plant-based beverages. The most frequently consumed beverages were oat and soy drinks, followed by almond, coconut and rice drinks. However, the relatively high prices of plant-based drinks constitute a significant barrier to reducing the purchase of these products. Factors that may increase the market of plant-based drinks may include declarations for vegans related to sustainable development and for people declaring traditional diets confirmed health aspects. Over 80% of respondents claimed much more frequent consumption of this group of products in the future, especially oat milk. Consu mers proclaimed that they were looking for this group of products using Internet platforms, and from these sources, they gained knowledge about them.
Keywords (PL)
  • napoje roślinne

  • roślinne alternatywy mleka

  • zachowania konsumentów

  • substytuty mleka

  • dieta wegańska

  • dieta tradycyjna

Keywords (EN)
  • plant-based beverage

  • plant-based milk alternatives co...

  • milk substitutes

  • vegan diet

  • traditional diet

License
cc-by-nccc-by-nc CC-BY-NC - Attribution-NonCommercial
Open access date
March 1, 2023
Fundusze Europejskie
  • About repository
  • Contact
  • Privacy policy
  • Cookies

Copyright 2025 Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

DSpace Software provided by PCG Academia