Materials for the Polish National Forest Program as the foundation for further analyses in the light of forest−related discourse in Polish media
cris.virtual.author-orcid | 0000-0002-0064-2316 | |
cris.virtual.author-orcid | #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE# | |
cris.virtualsource.author-orcid | 9a02081d-1931-4668-b209-365231de5eb9 | |
cris.virtualsource.author-orcid | #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE# | |
dc.abstract.en | The balance between modern social desires like comfort and consumerism, and environmental responsibility has long been debated. Forests are crucial, providing resources, combating climate change, hosting biodiversity, and offering recreation and inspiration. To address these competing demands, Poland began a process of developing the National Forest Program (NFP) in 2013, aiming to redefine forest management to align social expectations with ecological health. This paper focuses on the semiotic analysis of the NFP recommendations, which were compared with social expectations obtained, among others, from the websites of social organizations, social media, and magazines. In this way, specific forest−related threads in social discourse were selected for further analyses resorting to qualitative semiotic methodology. Both in the recommendations to the National Forest Program and in the social discourse, the issue of public participation in the decision−making processes undertaken for the areas of the State Forests is present. Moreover, it was noted that, according to both experts and Internet users, the State Forests should be apolitical and the forest administration should not be dependent on election results. The current forest and related law is dispersed and inconsistent, therefore new legal solutions are needed. It is necessary to develop inter−sectoral strategies that create a framework for programs of cooperation between the forestry and nature conservation sectors. Analyzing social media, the authors found that the discussants were unaware of both nature issues and the principles of forest environment management, as well as they are characterized by a somewhat imaginary perception of nature. It should be assumed that public opinion has a direct impact on political decisions and legal changes, therefore further work on the NFP and reaching a social compromise is necessary. However, this should be achieved in a reasonable and sustainable way, based on the need to inform and convince the public opinion about the validity of activities undertaken in the forest environment by foresters. | |
dc.abstract.pl | Od wielu lat w dyskursie społecznym pojawia się tematyka równowagi pomiędzy współczesnymi oczekiwaniami społecznymi w krajach wysoko rozwiniętych, w szczególności dążeniem do wyższego komfortu życia i konsumpcjonizmem, a odpowiedzialnością za środowisko przyrodnicze. W tym kontekście lasy odgrywają kluczową rolę, służąc jako źródło surowców, istotny czynnik przyczyniający się do redukcji gazów cieplarnianych, miejsce występowania tysięcy gatunków, ale także teren rekreacyjny i źródło inspiracji twórczej dla wielu ludzi. Aby pogodzić te różnorodne funkcje lasu z oczekiwaniami społecznymi, w 2013 r. zainicjowano w Polsce prace nad Narodowym Programem Leśnym (NPL), którego celem było m.in. przedefiniowanie gospodarki leśnej, harmonizującej oczekiwania społeczne z dobrostanem ekologicznym. Kompleksowy, czteroetapowy proces tworzenia NPL obejmował identyfikację interesariuszy, ocenę polityki leśnej, dyskusje panelowe ekspertów oraz rekomendacje, które opublikowano w 10 tomach. Materiały te obejmują 156 referatów zleconych i 298 zaleceń opracowanych przez 193 zaproszonych ekspertów. W niniejszej publikacji skupiono się na semiotycznej analizie rekomendacji NPL, które zestawiono z oczekiwaniami społecznym pozyskanymi m.in. ze stron internetowych organizacji społecznych, mediów społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter – obecnie „X”) i czasopism (np. Gazeta Wyborcza, Guardian czy Today Show). W ten sposób wyselekcjonowano w dyskursie społecznym 4 wątki, które zdaniem autorów powinny być przedmiotem dalszych analiz oraz regulacji prawnych: 1. Lasy publiczne/państwowe powinny być apolityczne, a administracja leśna nie powinna być uzależniona od wyników wyborów, np. parlamentarnych. 2. Obowiązujące prawo leśne i pokrewne jest rozproszone i niespójne, dlatego zamiast kolejnych nowelizacji ustawy o lasach potrzebne jest nowe prawo leśne, uwzględniające także wzmocnienie prywatnej gospodarki leśnej oraz ochrony przyrody w lasach prywatnych. 3. Konieczne jest opracowanie strategii międzysektorowych tworzących ramy programów współpracy sektora leśno−drzewnego i ochrony przyrody, w odniesieniu np. do przemysłu, energetyki, rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich czy turystyki i rekreacji. 4. Potrzebne są nowe formy i treści profesjonalnej i społecznej edukacji leśnej, uwzględniającej m.in. leśnictwo prywatne czy gospodarkę leśną na terenach zurbanizowanych (lasy podmiejskie). Zarówno w rekomendacjach do NPL, jak i w dyskursie społecznym obecna jest problematyka udziału społecznego w planowaniu zadań oraz procesach decyzyjnych na obszarach Lasów Państwowych. Analizując media społecznościowe, stwierdzono wśród dyskutantów nieznajomość zarówno problematyki przyrodniczej, jak i zasad zarządzania środowiskiem leśnym, a także nieco wyimaginowany obraz przyrody. Zdaniem autorów jest to efektem m.in. porażki w prowadzeniu edukacji przyrodniczo−leśnej, co objawia się spadkiem zaufania społecznego do pracy leśników, złym wizerunkiem Lasów Państwowych, a także brakiem zrozumienia konieczności wykonywania zaplanowanych prac w środowisku leśnym i brakiem przewidywania konsekwencji ich zaniechania. Mimo niedostatecznej wiedzy społecznej w zakresie lasów i leśnictwa, należy przyjąć, że to właśnie wpływ opinii społecznej ma bezpośrednie przełożenie na decyzje polityczne i zmiany prawne, dlatego dalsze prace nad NPL i wypracowanie kompromisu społecznego są potrzebą chwili. Z tego względu istotną rolę mogą odegrać interdyscyplinarne badania naukowe, dotyczące m.in. oczekiwań społecznych, które pozwolą na wypracowanie nowej polityki leśnej państwa. | |
dc.affiliation | Wydział Leśny i Technologii Drewna | |
dc.affiliation.institute | Katedra Entomologii i Fitopatologii Leśnej | |
dc.contributor.author | Gwiazdowicz, Dariusz J. | |
dc.contributor.author | Matulewska, Aleksandra | |
dc.date.access | 2024-08-19 | |
dc.date.accessioned | 2024-08-19T10:45:19Z | |
dc.date.available | 2024-08-19T10:45:19Z | |
dc.date.copyright | 2024-05-10 | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.description.accesstime | at_publication | |
dc.description.bibliography | bibliogr. | |
dc.description.finance | publication_nocost | |
dc.description.financecost | 0,00 | |
dc.description.if | 0,5 | |
dc.description.number | 3 | |
dc.description.points | 70 | |
dc.description.review | review | |
dc.description.version | final_published | |
dc.description.volume | 168 | |
dc.identifier.doi | 10.26202/sylwan.2024001 | |
dc.identifier.issn | 0039-7660 | |
dc.identifier.uri | https://sciencerep.up.poznan.pl/handle/item/1663 | |
dc.identifier.weblink | https://sylwan-journal.pl/apex/f?p=110:10:::::P10_ARTYKUL,P10_NAZWA_PLIKU,P10_ZESZYT_NEW:2024001,20738284414130048%2F2024_03_174au.pdf,2024_3 | |
dc.language | en | |
dc.pbn.affiliation | forestry | |
dc.relation.ispartof | Sylwan | |
dc.relation.pages | 173-183 | |
dc.rights | CC-BY | |
dc.sciencecloud | nosend | |
dc.share.type | OPEN_JOURNAL | |
dc.subject.en | forest law | |
dc.subject.en | forest stakeholders | |
dc.subject.en | multifunctional forestry | |
dc.subject.en | National Forest Program | |
dc.subject.en | social semiotics | |
dc.subject.en | state forest policy | |
dc.title | Materials for the Polish National Forest Program as the foundation for further analyses in the light of forest−related discourse in Polish media | |
dc.title | Materiały do polskiego Narodowego Programu Leśnego jako podstawa dalszych analiz | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | |
project.funder.name | b.d. |